De maat van Nieuwegein, de strategische discussie II

Zoals gesteld in de eerste bijdrage over de bovengenoemde discussie geef ik u hierbij graag nog een aantal ideeën vanuit ons VSP perspectief. Gezien onze belangstelling voor implementatie en uitvoering zal het u niet verbazen dat we stevig met de benen op de grond blijven.

Vorige week noteerde ik de onhandige aspecten in de gemeentelijke benadering naar de Nieuwegeiners om over de toekomst van onze stad te discussiëren. Slechte probleemdefinitie, het door elkaar halen van een discussies en een mogelijke oplossing en het onvoldoende rekening houden met de psychologie van de mensen in de stad, vormen de elementen van een benadering die waarschijnlijk niet kan slagen. Nog ernstiger is het feit dat er geen plan B is. De nu in uitvoering zijnde plannen moeten dus slagen. En wel onmiddellijk. Over een paar weken moet de discussie al leiden tot concrete voorstellen aan de Raad. En dan naar de begroting 2005! Of dat lukt? Goed ik doe niet aan wedden, maar anders………

* Plan

Een plan definieert zo nauwkeurig mogelijk de probleemstelling, vervolgens de strategie. Dat laatste impliceert het noemen van participanten en omstandigheden. Strategisch gezien is het nuttig om naast de burgers de politiek en de gemeentelijke organisatie samen nadrukkelijk te betrekken bij de ontwikkeling van een visie. Elke partner heeft haar eigen inbreng. Voor de burgers moet die echter wel voorbereid worden. Zo heeft de VSP in een eerder stadium al gevraagd om aan te geven wat de financiële mogelijkheden tot verandering zijn. Immers het grootste deel van het geld van de gemeente gaat op aan wettelijke taken en de uitvoering daarvan. Nu dan blijkt dat van de totale uitgaven van de gemeente van zo’n € 135 miljoen er € 10,3 miljoen beschikbaar te zijn dat op andere manieren ingezet kan worden. Maar iets nieuws doen betekent wel iets bestaands niet meer doen! Bij de wettelijke taken kan men slechts kijken naar de manier van uitvoeren en daar enigszins op bezuinigen. Hier zou het om € 18,8 miljoen gaan waarbij een gedeeltelijke beïnvloeding zou kunnen plaats vinden. Verder zou in de reserve een bedrag vrij zijn van € 14,9 miljoen. Daarbij kan dan gepraat worden over eenmalige uitgave of uitgave in termijnen. Maar ook hier wordt de rente van dat bedrag natuurlijk al gebruikt. Al met al zijn de mogelijkheden wel aanwezig, maar slechts in zeer beperkte mate en dus moeten er wel keuzes gemaakt worden. Die beperking moet bij de strategie van je plan wel aangeven worden om een zinnige discussie mogelijk te maken! En dan in echt geld. Niet via een spelletje!

* Probleemstelling

De inkomsten van Nieuwegein zullen, nu de stad ongeveer klaar is, in de komende jaren zeer waarschijnlijk afnemen en op een lager niveau terecht komen. Ook economische omstandigheden spelen een rol. Het handhaven van de voorzieningen voor een stad van meer dan 60.000 inwoners zal niet goedkoper worden. Dus zullen er keuzes gemaakt moeten worden om de tering naar de nering te zetten. Wat de VSP betreft is de probleemstelling dus niet een toekomstbeeld kiezen middels een nieuwe visie.

Wat ons betreft gaat het om te analyseren wat we doen en of dat nuttig is en goedkoper kan! Wanneer dat planmatig geregeld en uitgevoerd is weten we hoeveel geld er disponibel wordt. Daarna is het afwachten hoeveel de inkomsten naar achteren gaan en of we überhaupt aan nieuw beleid toekomen! Dan komt de vraag van de keuze echt op ons af! De verwachting is dat het nog enige jaren zal duren voordat de inkomstenverlaging zich in de praktijk aandient. Laten we dus aan de eerste analyse beginnen, de resultaten publiceren en met de stad op zoek gaan naar oplossingen.

Tactisch gesproken is het natuurlijk ook interessant om te kijken wat het functioneren van de gemeentelijke organisatie zelf kost. Nu hebben die in de afgelopen jaren al een grote bezuinigingsoperatie uitgevoerd. Veel overbodig vet is er dus ook niet. Wel is duidelijk dat er bij vermindering van activiteiten omdat de stad bijna klaar is, gekeken moet worden of er ook niet gesproken moet worden van organisatorische krimp. Dat wil zeggen het nieuwe stadhuis kan een beetje kleiner en het aantal ambtenaren kan misschien ook wat minder worden. Er hoeft niemand ontslagen te worden. Het is vooral ook een kwestie van minder adviseurs gebruiken, de eigen mensen meer verantwoordelijkheid geven en mensen bij vertrek niet meer vervangen wanneer dat zo uitkomt. Ander personeels- en opleidingsbeleid? Wat betreft het nieuwe stadhuis heeft de VSP al gevraagd hoeveel vierkante meters gepland zijn. Wij verwachten dat we binnenkort een antwoord krijgen. Ook daarover mag dan best gepraat worden! Misschien is op die meters bezuinigen wel helemaal niet handig. Maar dat horen en zien we dan graag.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren