Dat relatiegeschenken een prima investering zijn in meer naamsbekendheid, is in de decennia die achter ons liggen ruimschoots bewezen. Nog steeds worden kleine attenties (met daarop uiteraard de bedrijfsnaam) alom gewaardeerd, zeker als ze een beetje bijzonder zijn. Wat voor soort cadeautjes je laat bedrukken, is afhankelijk van de branche waarin je opereert en inspiratie voor de leukste relatiegeschenken kun je de hele dag opdoen. Maar wanneer overhandig je deze giveaways aan werknemers, relaties en andere contacten?
Bij ‘losse’ afspraken
Met ‘losse’ afspraken bedoelen we werk-gerelateerde ontmoetingen zoals kennismakingen en lunches, maar ook bezorgmomenten. Dan gaat het vooral om kleine relatiegeschenken zoals keycords, pennen of andere dagelijkse gebruiksvoorwerpen. Een bedrukte reistas vol met bruikbare goodies geef je natuurlijk niet elke dag weg, dat zou te veel in de papieren gaan lopen. Maar wanneer een chauffeur een paar pallets komt afleveren, kunnen losse gadgets eigenlijk aan de lopende band uitgewisseld worden.
Tijdens bedrijfsuitjes
Tijdens gelegenheden zoals een bedrijfsuitje wil je misschien wat groter uitpakken en dan is zo’n reistas gevuld met allerlei aardigheidjes wel zo’n leuk idee. Het maakt namelijk niet zo gek veel uit in welke kringen je je bedrijfsnaam via de relatiegeschenken wilt verspreiden. Bij het uitdelen van goodies geldt het principe van dingen tegen een muur gooien, waar er altijd wel wat blijft plakken. Klinkt een beetje kort door de bocht, maar zo is het wel. Mensen krijgen niet elke dag een reistas cadeau en pakweg de helft zal het ding vroeg of laat gaan gebruiken. Dan duikt die reistas bijvoorbeeld op op de bagageband op Schiphol, waar honderden mensen jouw logo te zien krijgen. En onbewust onthouden, zeker wanneer er een pakkende slagzin bij staat.
Presentaties en persmomenten
Een (pers)presentatie van een nieuw product of ander initiatief dat onder de aandacht komt is de gelegenheid bij uitstek om mensen die je niet vaak tegenkomt, nader te laten kennismaken met je bedrijf en ze iets mee te geven. Liefst iets waar ze wat aan hebben en niet snel weg zullen gooien of ‘op’ zullen maken, zoals zakjes snoep of flesjes water. Daar bestaan veel voorbeelden van. Muismatjes, keycords, T-shirts, thermoskannen, koffiemokken… het aanbod is bijna oneindig. Er zijn ook veel duurzame giveaways op de markt, zoals pennen van bamboe of agenda’s van gerecycled papier. Let op: duurzaamheid scoort hoog! Dat maakt meteen het cirkeltje rond, relatiegeschenken worden zelden weggegooid dankzij diezelfde gedachte. Hooguit weggegeven, maar dat is alleen maar goed voor de circulatie van de bedrijfsnaam. Je stemt er ook eventuele vertegenwoordigers van de media tevreden mee.
Tijdens een netwerkborrel
Weer een andere interessante groep ontvangers kom je tegen tijdens netwerkborrels: je concullega’s uit de regio. Dit is de plek waar je je netwerk uitbreidt door met iedereen een babbeltje te maken. Men wisselde er vroeger visitekaartjes uit, nu gaat dat veelal via de smartphone. Door op alle tafeltjes een paar gadgets met je bedrijfsnaam erop neer te leggen, genereer je al aandacht. Laat staan wanneer de deelnemers aan de netwerkborrel de spulletjes ook meenemen. In deze categorie vallen ook congressen en andere bijeenkomsten waar veel bedrijven vertegenwoordigd worden.
In de buurt van (lokale) influencers
Mensen die via sociale media reclame maken en daar geld aan verdienen – zogenaamde influencers – zijn ook actief op regionaal niveau. Ze bloggen en vloggen over van alles en nog wat. Het is niet bewezen dat hun verhalen daadwerkelijk invloed hebben, zelfs hun aantallen volgers zijn vaak geen reële weergave van de werkelijkheid. Toch hebben ze in veel gevallen een groter podium dan anderen op sociale media, dus als jij ze wat bijzonders geeft, noemen ze het wellicht op.
Met de feestdagen
Zo aan het eind van het jaar worden er cadeautjes uitgedeeld en niet alleen door mannen met witte baarden in rode pakken. Werknemers worden voor bewezen diensten in het zonnetje gezet, maar wanneer je een pakket vol goodies opstuurt naar bevriende bedrijven of klanten in de decembermaand – ‘met de beste wensen’ – zal dat eveneens gewaardeerd worden. Men kijkt er bovendien niet vreemd van op in deze periode, omdat een cadeautje meer of minder dan niet opvalt. Je kunt er eventueel een Kerstachtig tintje aan geven – vergeet er geen leuke kaart bij te doen!
Andere gelegenheden
Zelf kun je ongetwijfeld ook gelegenheden opnoemen die zich prima lenen voor het overhandigen van relatiegeschenken. Van festival tot braderie, van lokale feestdag tot jaarmarkt. Als het maar een evenement is waar veel bedrijven zich profileren. Het hangt, nogmaals, af van wat je weg wilt geven. Kleine, goedkope giveaways heb je als het goed is altijd in je auto liggen, grotere pakketten reserveer je voor speciale gelegenheden en relaties die je belangrijker vindt dan anderen.