Scholiere Sophie de Graaff doet haar best om niet teveel te giechelen, terwijl ze over de vloer van theater De Kom in Nieuwegein rolt met haar danspartner. Ieder duo doet zijn eigen choreografie. “Probeer niet te giechelen, geloof in jezelf”, roept de docent tegen de groep leerlingen.
Voor Sophie en andere leerlingen van het Anna van Rijn, Oosterlicht en Cals College stond vandaag in het teken van kunst en cultuur. Ze kregen masterclasses van professionals in het maken van theater, film, muziek, dans en mode. Cultuurdocent en -coördinator Stefanie Meijer vertelt dat deze dag is georganiseerd om alle leerlingen de kans te geven om zich op cultureel gebied te uiten. En om ze een podium te bieden om aan de buitenwereld te laten zien wat deze jongeren in huis hebben. “We willen leerlingen met deze masterclasses bij elkaar brengen”, zegt Meijer.
Skyfall
Op de begane grond is een groep leerlingen druk bezig met het instuderen van het nummer Skyfall van Adele. Het duurt even om alle apparaten goed op elkaar af te stemmen, maar al snel spelen de leerlingen samen een stuk van het nummer. Docent Youri Gaertner loopt rond om iedereen op weg te helpen. Tijdens het oefenen zwaait hij met het stokje om het tempo te bepalen. “Dat mag iets sneller, let op mijn stokje”, zegt hij tegen de pianiste. Ze luistert en begint sneller te spelen.
In een andere ruimte is een groep leerlingen bezig met het maken van mode. De tafels liggen bomvol met stof in alle kleuren en maten. De verschillende paspoppen helpen de leerlingen om in te schatten of ze op de goede weg zijn. Druk overleggen de groepjes wat de volgende stap moet zijn, bijvoorbeeld bij het stylen van een spijkerbroek. “Kom, we maken het gat nog groter”, zegt Janneke den Uijl, als ze samen met haar vriendin hun handen en later een schaar gebruiken om een groter gat in de broek te knippen. Verderop helpt Best Withet, docent beeldende vakken, met het preparen van een rode cocktailjurk op een meisje uit het groepje dat even model staat. “Zie je al wat er gebeurt als je meteen op haar gaat draperen, dat je het alvast op haar maat kan doen?” Het groepje kijkt aandachtig toe.
Meer samenwerking met gemeente Nieuwegein
Meijer hoopt de samenwerking tussen de gemeente Nieuwegein en de drie scholen op het gebied van cultuur in de toekomst te vergroten en verbeteren. Nu worden de scholen vaak pas laat ingelicht, bijvoorbeeld als het de gemeente leuk lijkt als de leerlingen langskomen voor een debat tijdens de verkiezingen, vindt ze. En dan zijn de plannen te vaag. “Het plan is om binnenkort met de schoolleiding van onze scholen en de wethouder hierover te praten. Bij dezen de uitnodiging.”
Ze is erg blij dat de scholen 7500 euro subsidie hebben gekregen voor dit project, wat officieel in het kader van 50 jaar Nieuwegein is georganiseerd. “Maar wat nu?”, vraagt ze zich af. De docente stelt dat subsidies voor culturele projecten al vijftien jaar hetzelfde zijn; niet aangepast op inflatie. Ze hoopt jaarlijks voor deze doelgroep een evenement te kunnen organiseren. Zo krijgen leerlingen meer mogelijkheden om door te groeien en te ondervinden dat er meer is binnen kunst en cultuur dan dat ze tot nu toe zijn tegengekomen. Of: “Op naar de Fashion Week Nieuwegein”, om in de woorden van Withet te spreken. “Leuk zou dat zijn toch?”, zegt de cultuurcoördinator.
Dagen als deze zijn namelijk niet alleen leuk, maar ook goed voor het opbouwen van een portfolio, benadrukt Withet. “Hier hebben ze later ook nog wat aan”, zegt hij. Danseressen Sophie de Graaff en Fine Timmer weten het in ieder geval zeker: wat zou het gaaf zijn om carrière te maken in de danswereld.