Vreeswijk gefeliciteerd. Er komt weer een supermarkt. Een dagwinkel die waarschijnlijk de derde week van oktober wordt geopend. Het openen van een dergelijke winkel in het op winkelgebied ingeslapen Vreeswijk getuigt van ondernemersmoed. Kwaliteiten die een ondernemer zeker moet hebben zijn durf, creativiteit en visie. Met de durf zit het wel goed, want anders ga je niet starten met voor een supermarkt te klein verkoopoppervlak en te laag bewonersaantal in de omgeving. Creativiteit is dus geboden. Invullingen zoals een klein postagentschap, telefonische bezorgdienst en in de toekomst bestellen via internet getuigen hiervan. Het zal dus wel goed komen met deze starter.
Veel vreugde en het brengen van een bezoek tijdens de verbouwing geven de ondernemer vertrouwen. Een vertrouwen dat alleen door bewoners zelf weer beschaamd kan worden. De levensvatbaarheid hangt namelijk sterk af van het aantal klanten en hun kooplust. In het economische principe: Geen bezoek, geen omzet, geen geld en dus stoppen met de business zijn klanten bepalend. De klant bepaalt namelijk de omzet, mede de sfeer in de winkel. Van het alleen verkopen aan de ouderen kan de ondernemer waarschijnlijk slecht rondkomen. Het is een gegeven dat gezinnen met jongeren en tweeverdieners de meeste omzet genereren.
Voor het behoudt van deze winkel moeten daarom ook deze doelgroepen in het oude dorp hun inkopen gaan doen. Het behoudt van deze winkel en die van de andere ondernemers in het winkelcentrum van Vreeswijk moeten dan ook in de visie van de bewoners weer een vaste plek krijgen. Bewoners in en bedrijven van Vreeswijk. Bewaak uw winkelcentrum en draag er met z’n allen voor dat deze Dagwinkel geen nieuwe ‘Dag winkel’ wordt. Niets is zo erg als een (oud) dorp zonder hart.