Lezend door mijn columns uit vorige periodes manifesteerde zich al snel dat er al jaren niet veel veranderd is in het Nieuwegeinse Stad(s)huis. De kretologie en de discussies zijn fundamenteel nog steeds hetzelfde. Ooit werd er bij “Nieuwegein kiest” na veel discussie door de burgers gekozen en vervolgens werden er heel veel dingen juist niet gedaan. Zo werden de heilige koeien van politiek Nieuwegein bedreigd door bezuinigingen. Zo namen partijen besluiten die linéa recta tegen eerder gedane verkiezingsbeloften ingingen.
Zo bouwt het college elke vierkante meter van onze gemeente vol terwijl de inwoners juist rustige woonwijken met veel groen willen. Wanneer je als oppositiepartij daar systematisch en onderbouwd tegen bent, omdat je in je verkiezingsprogramma andere keuzes gemaakt hebt, is het storend om te zien dat erin 2018 partijen vanwege de zo gewenste deelname aan het college hun principes en gedane beloftes aan hun kiezers vergaten.
Het excuus is natuurlijk dat je moeilijk al je punten kunt vasthouden in het politiek noodzakelijke spel met zo’n 10 partijen waar het immers een kwestie van geven en nemen is. Kennelijk zijn vele partijen niet erg goed in onderhandelen. Want, om juist je kernpunten te verloochenen is toch buitengewoon merkwaardig.
De raad is het hoogste bestuursorgaan van de gemeente. De raad is er voor de inwoners en de vraag is of deelname aan het college nu belangrijker is dan het steunen van de inwoners. Sommige politici zullen met overtuiging argumenteren dat juist vanuit het college het steunen van de inwoners het beste verloopt. Dat impliceert een helaas gebrek aan zelfkennis en het ontbreken van inzicht omtrent wat er onder de inwoners van onze stad leeft.
Zo is er alom verbazing en ergernis over, vaak zonder voorafgaande informatie, de aantallen bomen die omgehakt worden. Zo wordt de toename van verkeer met de daarbij behorende uitlaatgassen en het toenemende lawaai als steeds hinderlijker ervaren. Zo willen er steeds meer inwoners dat waar nu 70km mag het heel goed mogelijk is om er 50km weg van te maken. En graag dan veel meer snelheidscontrole.
Los van die laatste wensen en nog vele andere, wordt er in onze binnenstad meer dan 1200 en meer woningen gepland en wordt parkeren opgelost met hoop op samen doen met elektrische auto’s die onder die nieuwe hoogbouw geparkeerd kunnen worden. De straten worden dan waarschijnlijk een groot gebied voor kiss en ride. En ons stadshart wordt steeds moeilijkere te bereiken met alle gevolgen voor onze inwoners en onze middenstand. Daar komt nog bij dat Makro economisch de verwachting is dat dankzij de enorme schuldenberg die er de afgelopen jaren bij industrie, overheden en inwoners is opgebouwd, de kans steeds groter wordt dat we weer in een economische crisis terecht gaan komen.
Die situatie hebben we al ontmoet bij de ontwikkeling van de oostkant van onze binnenstad. Daardoor heeft ook onze gemeente een stevige langdurige schuldenlast opgebouwd. De plannen voor Binnenstad West zien er voorlopig uit alsof we die schulden kleiner willen maken. Laten we hopen dat de timing goed is en de verbinding gemaakt wordt.
Herman Troost
Ben het geheel eens met de man uit het artikel