Veel bewoners uit Nieuwegein hebben de afgelopen maand met verbazing gereageerd op de nieuwe plannen van de provincie Utrecht om het openbaar vervoer flink op de schop te doen. Niet alleen bewoners uit de wijk Galecop kwamen in actie, maar ook bewoners uit Vreeswijk. Vreeswijk wordt met het nieuwe concept Vervoersplan 2020 hard getroffen en gaat de verbinding met het Stadscentrum van Nieuwegein missen. Althans, als de plannen doorgaan.
Ook bewoners in Galecop waren boos. Dit omdat de provincie een minuutje winst wilde boeken met lijn 77. Zo zullen bewoners in het achterste deel van de wijk Galecop meer dan 800 meter moeten lopen naar de dichtstbijzijnde halte. Onacceptabel, immers wonen dar veel oudere bewoners.
De gemeente Nieuwegein heeft nu laten weten om in de gemeentelijk zienswijze op de consultatieversie van het vervoerplan 2020 van U-OV de volgende punten op te nemen:
a. de verbinding Houten-Plettenburg tijdens de spitsuren in stand te houden
b. de wijziging van de route van lijn 77 in Galecop is voor Nieuwegein niet acceptabel
c. behoud van een directe verbinding Vreeswijk met de Binnenstad
d. voor het vervoerplan 2021 een voorstel uit te werken voor optimalisatie openbaar vervoerbediening van Het Klooster
e. de lijnen (2)71 en 72 vooralsnog niet opheffen en voor vervoerplan 2021 alternatieven uitwerken voor het optimaliseren van de verbindingen met het USP.
De gemeenteraad van Nieuwegein zal binnenkort een besluit nemen over bovenstaande zienswijze en de punten aanbevelen aan de provincie. Het is uiteindelijk wel aan de provincie wat zij met de zienswijze doet.
Ik hoop dat de provincie de zienswijze van de gemeente Nieuwegein gaat overnemen.
Ze hebben ook de ziekenhuishalte van de tram naar/van Hoog Zandveld willen opheffen
Er is dus geen beleid dat gericht is op de kwaliteit van de dienstverlending noch op het belang van de desbetreffende haltes.