Om gezond en duurzaam te kunnen groeien als Nieuwegein en als regio, legt het college van B&W haar inzet op de ontwikkeling van de A12 zone voor aan de gemeenteraad. Deze inzet, de zogenaamde Ruimtelijke Positiebepaling, maakt inzichtelijk welke kant de gemeente op wil met de A12 zone en wat de A12 zone Nieuwegein moet opleveren. De positiebepaling is mede gebaseerd op onderzoeken en gesprekken met de stad, de regio en het Rijk. Het college legt hiermee de inzet in de samenwerking en onderhandelingen tussen Rijk en regio voor. Essentieel voor zowel de bestaande stad als de ontwikkeling van de A12 zone is een snellere OV-verbinding tussen Nieuwegein en Utrecht. De gemeenteraad wordt gevraagd mee te doen in de regionale cofinanciering.
De Ruimtelijke Positiebepaling wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad in de raadsvergadering van 13 oktober 2022.
Focus op balans: duurzaam gezond stedelijk leven
In de verdere uitwerking benadrukt de gemeente dat alle ontwikkelingen en opgaven regionaal en in samenhang gezien moeten worden. Ook zal de gemeente wederom samen met haar partners en betrokken inwoners samenwerken om te komen tot de best mogelijke invulling van plannen. Daarbij mikt de gemeente op een aantrekkelijk gebied waar voorzieningen snel en goed te bereiken zijn te voet, per fiets of openbaar vervoer. En de omgeving moet uitnodigen tot ontmoeten en bewegen met voldoende groen. Kortom, de ontwikkeling van de A12 zone vraagt om het vinden van de perfecte balans van duurzaam gezond stedelijk leven.
Specifiek zet de gemeente ondermeer in op:
- Verstedelijking kan alleen rond een centraal OV-knoopppunt;
- Woningen die een aanvulling zijn op het bestaande woningaanbod;
- Het meegroeien van maatschappelijke voorzieningen, sport,ontspanning, groen en recreatie dichtbij huis;
- Het beperken van hinder en borgen van gezondheid, zodatwoningbouw en andere gevoelige functies gerealiseerd kunnen worden. Als Nieuwegein maken we ons sterk voor het overkappen of inpakken van de snelweg A12.
- Minder versnippering door infrastructuur en meer wandel- en fietsverbindingen tussen Utrecht, Houten en Nieuwegein.
Aanleg Merwedelijn cruciaal: in 15 minuten naar Utrecht Centraal
Het college zet in op een ontwikkeling van de A12 zone zonder dat het autogebruik evenredig meegroeit. Cruciaal onderdeel hierbij is daarbij de aanleg van een deels ondergrondse tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein Centrum: de Merwedelijn. Deze brengt inwoners van Nieuwegein binnen 15 minuten naar het centrum van Utrecht. Door de hoge frequentie verwachten we dat mensen vaker anders gaan reizen: vooral lopend en met de fiets gebruikmaken van het ov. Dit is een belangrijk onderdeel van de Nieuwegeinse mobiliteitsambities en nodig omdat de bereikbaarheid van Nieuwegein en de regio stevig onder druk staan.
De provincie Utrecht en gemeente Utrecht hebben gezamenlijk 400 miljoen cofinanciering voor een OV-pakket, met daarin de Merwedelijn, toegezegd richting het Rijk. Het college is bereid om bij te dragen in dit regionaal bod aan het Rijk, ter hoogte van € 15 miljoen ter cofinanciering van de Merwedelijn onder de voorwaarde dat deze hoogfrequent en sneller. Het college vraagt de raad om hiermee in te stemmen.
Verantwoordelijk wethouder Ellie Eggengoor: “De Merwedelijn is een belangrijke oplossing om onze stad bereikbaar te houden én de woningen te kunnen bouwen waar zo’n grote behoefte aan is. Daarom is er op lange termijn een oplossing nodig, maar ook nu voor de komende 15 jaar. Alleen zo kan de stad gezond en duurzaam groeien. Het ov moet in de hele regio een volwaardig alternatief worden voor de auto, zodat ook Nieuwegein snel en beter bereibaar is. Niets doen of pappen en nat houden is geen optie. Zonder deze investering in een sneller ov zal de regio Utrecht vastlopen – met busfiles, fietsfiles en autofiles – en dat kost nog meer geld. Ook kan de A12 zone überhaupt niet worden ontwikkeld zonder deze Merwedelijn.”
Wethouder Ellie Eggengoor