Reizigers in het openbaar vervoer kunnen over enkele jaren gebruik maken van een nieuw, geïntegreerd knooppunt voor openbaar vervoer in het centrum van Nieuwegein. Met haltes die geschikt zijn voor langere trams en bussen, een snelle overstap bieden en goed toegankelijk zijn vanwege de lage instap. Fietsers en voetgangers krijgen bovendien een directe verbinding langs de trambaan van en naar het centrum. Dat is de gezamenlijke ambitie van de provincie Utrecht en gemeente Nieuwegein. Om dit mogelijk te maken, hebben het college van Gedeputeerde Staten van de provincie en het college van B&W van Nieuwegein een investeringsplan laten opstellen. Dat geeft City Nieuwegein een belangrijke rol als hoogwaardig knooppunt voor het openbaar vervoer.
Nieuwegein-Stadscentrum is nu al met zo’n 2.000 instappers per dag, na Utrecht C.S., de drukste tramhalte op de lijn. Bovendien nemen op een gemiddelde werkdag ruim 1.400 reizigers daar de bus. Dat worden er in de toekomst nog meer, omdat de gemeente Nieuwegein ongeveer 1.600 nieuwe woningen in het centrum wil bouwen en daar extra voorzieningen zoals een onderwijsinstelling wil vestigen. De provincie wil dit knooppunt ook versterken om een extra impuls te geven aan het regionaal openbaar vervoer rondom de stad Utrecht.
Bus en tram dichtbij elkaar
In de nieuwe opzet schuiven zowel het spoor als de perrons iets op in zuidwestelijke richting. De tramhalte komt zo in het hart van City Nieuwegein, dichtbij de winkels en de nieuwe woningen, met een directe toegang voor fietsers en voetgangers. De perrons sluiten aan op nieuwe lagevloertrams die de provincie Utrecht vanaf eind 2020 laat rijden tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Deze bieden met een lengte van 75 meter meer capaciteit voor het openbaar vervoer. Door de tramhalte niet in een boog maar langs een recht spoor aan te leggen, profiteren reizigers van een toegankelijke lage instap.
Het nieuwe busstation wordt gebouwd aan de overzijde van de tramlijn, ter hoogte van de huidige parkeerplaats. Het is geschikt voor lange bussen. Ook kunnen bussen daar elektrisch laden. Verder krijgt het busstation voorzieningen voor kaartverkoop en service aan de reizigers en voldoende fietsenstallingen. Tussen tramhalte en busstation komt een snelle looproute.
De kosten voor het nieuwe OV-knooppunt bedragen 15 miljoen euro. Gemeente Nieuwegein en provincie Utrecht delen deze kosten, elk 7,5 miljoen euro. Voor alleen het vernieuwen van de trambaan bij de halte Nieuwegein-Centrum had de provincie eerder al 4,3 miljoen euro gereserveerd.
Planning
Provincie en gemeente zetten erop in om het nieuwe tramstation in de zomer van 2020 te realiseren, wanneer in opdracht van de provincie de trambaan tussen de haltes Nieuwegein-Centrum en Nieuwegein-Zuid wordt vernieuwd. Mocht dit niet haalbaar blijken, dan wordt een tijdelijke tramhalte gebouwd ten westen van de oversteek bij de Schouwstede. Het nieuwe busstation moet uiterlijk 2023 gereed zijn voor gebruik.
Besluitvorming
Op 18 oktober a.s. bespreekt de commissie ROM van de gemeente Nieuwegein dit gezamenlijke voorstel. Op 8 oktober a.s. komt dit onderwerp aan de orde in de provinciale commissie Milieu, Mobiliteit en Economie. Definitieve besluitvorming vindt plaats op 1 november in de gemeenteraad van Nieuwegein en op 5 november in Provinciale Staten. Bij positieve besluiten krijgt City Nieuwegein een modern knooppunt voor bus en tram.
Kan me niets voorstellen bij deze afbeeldingen. Welke gebouwen worden ervoor gesloopt? Een plattegrondje over de bestaande kaart zou wel handig zijn.
Een tramhalte met daarnaast een rijtje bussen. Maar dat hebben we toch al?