In Nieuwegein zullen deze zomer elektrische laadpalen in de parkeergarages van City worden aangelegd. In de uitzending van Kassa van 22 februari jl. werd aandacht gevraagd voor de brandveiligheid van elektrische auto’s. In het programma werd duidelijk gemaakt dat de (lithium)accu’s van deze auto’s spontaan kunnen ontbranden. Dit risico is hoger als de auto’s aan een laadpaal staan. De temperaturen bij een dergelijke brand lopen bijzonder hoog op (meer dan duizend graden) en de auto’s zijn zeer moeilijk te blussen.
‘Op dit moment is blussen alleen mogelijk door ze acht tot tien dagen onder water te zetten in een speciale dompelcontainer. De chemische reactie kan dagenlang doorgaan, met een nieuwe ontbranding tot gevolg’ aldus Ineke Schiltkamp van de ChristenUnie Nieuwegein in een brief aan het college van B&W van Nieuwegein.
‘Vooral in parkeergarages onder appartementen, winkelcentra en ziekenhuizen brengt dit grote risico’s met zich mee, omdat onbekend is wat deze hoge temperaturen doen met de draagconstructie van gebouwen. Bovendien komen bij een lithiumbrand extreem giftige stoffen vrij.’
De ChristenUnie in Nieuwegein maakt zich zorgen over de aanleg van de laadpalen deze zomer in de parkeergarages van City en heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W.
In de uitzendingvan Kassa werd gesteld dat het Instituut voor Fysieke Veiligheid het ondergronds laden aan banden wil leggen en voor de zomer richtlijnen zal publiceren waaraan ondergrondse parkeergarages moeten voldoen. Verder onderzoekt TNO hoe in de bouwregelgeving van andere landen (wereldwijd) rekening wordt gehouden met elektrische voertuigen in parkeergarages. De organisatie Brandpreventie stelt alvast de volgende maatregelen voor:
- zorg dat de kwaliteit van de palen goed is (dus slimme acculader)
- zet de laadpalen dichtbij de uitgang
- zet de laadpalen nooit op een andere verdieping dan de entree-verdieping
- zorg voor een brand detector bij elke paal
De ChristenUnie wil weten of het college bekend is met bovenstaande maatregelen/onderzoeken. Ook wil zij weten of het college voornemens om bovengenoemde aanbevelingen van de organisatie brandpreventie toe te passen en te wachten met de laadplekken tot de richtlijnen van het Instituut voor Fysieke Veiligheid bekend zijn geworden.
Schiltkamp: ‘Bij het bouwen van nieuwe appartementencomplexen in Nieuwegein wordt sterk ingezet op alternatieve wijzen van vervoer, waaronder elektrisch rijden en als gevolg daarvan laden in ondergrondse parkeergarages. Wij als ChristenUnie willen graag weten wat de status is m.b.t. bovengenoemde zorgen/vragen bij onlangs gebouwde en/of nieuw te bouwen appartementencomplexen.’