Het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college over de storingen aan de straatverlichting in de Nieuwegeinse wijken. De indruk bestaat dat dit probleem zich regelmatig en vaak voor meerdere dagen voordoet. Zeker in de donkere wintermaanden draagt het bij aan een gevoel van onveiligheid in de woonwijken. Het CDA wil weten hoe vaak dit probleem zich voordoet en wat er aan te doen is.
Vorige week nog waren (delen van) de wijken Fokkesteeg en Doorslag een aantal dagen in duisternis gehuld. Maar in de afgelopen maanden heeft zich dit probleem ook in andere wijken voorgedaan. In oktober was het raak in de wijken Batau-Noord en Galecop. In september zat de wijk Zuilenstein en-kele nachten zonder straatverlichting. CDA-fractievoorzitter Gerben Horst: “Inwoners klagen regelma-tig over het uitvallen van de straatverlichting in hun buurt. De duisternis biedt dieven een goede dek-mantel voor het inbreken van auto’s en woningen. Maar bijvoorbeeld ook het uitlaten van je hond zon-der te struikelen wordt een uitdaging.”
Het CDA wil van het college weten hoe vaak er in de afgelopen vijf jaar een storing van de straatver-lichting in de verschillende Nieuwegeinse wijken is geweest. En wat de oorzaken van die storingen waren. Verder wil het CDA weten wat er is gedaan om die oorzaken structureel op te lossen. “Het is onze indruk dat storingen aan de straatverlichting in Nieuwegein relatief vaak voorkomen. We willen weten of die indruk klopt en wat de reden is dat in Nieuwegein de straatverlichting zo vaak uitvalt. Moet er misschien meer aan onderhoud worden gedaan? En wie is daarvoor dan verantwoordelijk?”, aldus Horst. Tot slot wil het CDA ook weten of er een verband zichtbaar is tussen het uitvallen van de straatverlichting en het voorkomen van autokraken en inbraken in de Nieuwegeinse wijken.
De door het CDA gestelde schriftelijke vragen aan het college
1. Kan het college een overzicht geven van het uitvallen van de straatverlichting in de diverse Nieuwegeinse wijken in de afgelopen 5 jaar? Dan gaat het om wanneer, in welke (delen van een) wijk en voor hoeveel dagen.
2. Hoeveel klachten zijn er de afgelopen 5 jaar door inwoners gedaan over het niet goed functioneren van de straatverlichting?
3. Wat waren in de afgelopen jaren de oorzaken waardoor zich een storing aan de straatverlichting in de diverse Nieuwegeinse wijken voordeed? En wat is er gedaan om deze oorzaken (structureel) op te lossen?
4. Het CDA krijgt de indruk dat het uitvallen van de straatverlichting in Nieuwegein relatief vaak voor komt. Is bekend hoe zich dit verschijnsel verhoudt tot andere gemeenten? Zo ja, hoe ‘scoort’ Nieuwegein dan ten opzichte van andere gemeenten?
5. Is er een verband tussen het frequent uitvallen van de straatverlichting in Nieuwegein en het onderhoudsniveau van de installaties en kabels? Zo ja, wie is verantwoordelijk voor dit onderhoudsniveau? En welke plannen zijn er om hier iets aan te doen, zodat het frequent uitvallen van de straatverlichting structureel wordt aangepakt?
6. Is er in de afgelopen jaren een verband zichtbaar tussen het uitvallen van de straatverlichting in een (deel van een) wijk en het voorkomen van criminaliteit, zoals autokraken en inbraken in woningen en schuren?
Momenteel zit de scherpe bocht in de Batauweg bij de woonwagens weer dagen in het donker. Bij T-kruising Diepenbrocklaan Sweelincklaan is al maanden een paal uit. Vroeger kon je heel makkelijk bij Citytec.nl op een plattegrond aangeven waar een storing was. Vaak was het binnen 24uur gerepareerd. Dit is om mij onduidelijke redenen NIET meer mogelijk dus ga ik defecten ook niet meer melden.
Beste Jos,
Jammer dat je geen storingen meer meldt bij Citytec. Je kunt de storingen ook rechtstreeks bij de gemeente melden! Juist door meldingen weet de gemeente en Citytec waar er een reparatie nodig is. Dus blijf vooral wel meldingen doen. En heb je het idee dat die meldingen in een ‘zwart gat’ verdwijnen, dan hoor ik dat graag. Melden kan op cdanieuwegein@gmail.com. We vinden dit een belangrijk punt voor de veiligheid in de Nieuwegeinse woonwijken.
Inderdaad nadat je een mail met een meldnummer hebt gehad gaan ze een zwart gat in. Melding 23 juli nummer 664445 over groen , ik kon toen helaas zelf niet snoeien omdat ik in afwachting was van ziekenhuisopname , gaf verder geen enkele actie. Op 9 november weer zelfde melding gedaan nummer 684508 en precies hetzelfde. Nog niks gedaan aan de overlast tot vandaag. Vorige week ben ik zelf maar weer wat gaan snoeien. Ik woon hier 36 jaar en ben vaak afgezeken op meldingen om dan een jaar later te zien dat wat ik voorstelde toch is gedaan.Via Citytec.nl ging prima. Nooit negatieve reactie soms zelfs bedankje voor een melding.
Beste Jos,
Ik heb je opmerkingen vorige week bij de wethouder gemeld, die het heeft doorgezet aan de betreffende ambtenaren. Als het goed is heeft de gemeente vanochtend een groot deel van het gemelde snoeiwerk uitgevoerd. Wat betreft de melding over de bomen, ook daar zijn de overhangende takken weggesnoeid. Er blijkt nog wat intern overleg nodig te zijn om te kijken wat er verder nog nodig is om de melding verder af te maken. Maar het schijnt dus de aandacht te hebben.
Er wordt ook nog uitgezocht waarom je geen updates hebt gekregen op je meldingen. Want dat hoort wel te gebeuren, zoals je zelf ook al aangeeft.
Fijne jaarwisseling!
Gerben Horst