Het CDA heeft op 11 december opnieuw schriftelijke vragen gesteld over de veiligheid van de tramoverwegen. Dit naar aanleiding van mediaberichten over de aanbesteding van de vervanging in 2016 van de overwegbeveiligingsinstallaties. Uit documenten daarover blijkt dat deze installaties ver over het einde van hun levensduur zijn. Ook wordt erin gezegd dat “de beveiliging voor het langzaam verkeer nogal eens te wensen overlaat.” Het CDA blijft pleiten voor een betere beveiliging van alle tramoverwegen, bijvoorbeeld door het plaatsen van slagbomen.
Uit de documenten van Regiotram Utrecht blijkt dat de overwegbeveiligingsinstallaties (ahob’s) voor een groot deel meer dan 30 jaar oud zijn. Volgens de normen van ProRail, de voormalige eigenaar van de systemen, hadden ze al na 12 jaar vervangen moeten worden. Bij het CDA roept dit de vraag op hoe het zit met de ouderdom van de andere beveiligingsinstallaties langs de trambaan in Nieuwegein. “Slechts vier tramoverwegen hebben een ahob. Die worden dus in 2016 vervangen. Maar veel van de andere overwegbeveiligingen zijn in beheer bij de gemeente. Zijn die installaties met licht- en geluidsignalen net zo verouderd?”, vraagt CDA-raadslid Gerben Horst zich af. Mogelijk hebben de storingen aan deze installaties er mee te maken dat ook die al lang moeten worden vervangen. Het CDA wil weten of de gemeente de veiligheid van alle tramoverwegen de komende tijd nog kan garanderen wanneer storingen toenemen als gevolg van installaties die ruimschoots aan het eind van hun levensduur zijn.
Bovendien blijkt uit de documenten van Regiotram Utrecht dat de tramoverwegen voor fietsers en voetgangers vaak te wensen overlaten. Niet duidelijk is of het dan gaat over de overpaden bij de haltes, of over de overwegen met licht- en geluidsignalenbeveiliging. Horst: “Bij de vier overwegen die Regiotram in Nieuwegein gaat aanpakken wordt ook situatie voor fietsers en voetgangers veiliger gemaakt. Als dat daar nodig is, waarom dan niet bij de overwegen waar de gemeente verantwoordelijk voor is?” Het CDA vindt het opmerkelijk dat de tramoverwegen in IJsselstein wel met slagbomen zijn beveiligd, terwijl de verkeerssituatie weinig lijkt te verschillen van de meeste overwegen in Nieuwegein. Ze blijft daarom pleiten voor een betere beveiliging van alle tramoverwegen in Nieuwegein, bijvoorbeeld door het plaatsen van slagbomen.