‘Als een stad betaald parkeren invoert, krijg je het bekende waterbedeffect’, dat laten de diverse verkeerswethouders weten in een brief aan het college van B&W van Utrecht. De gemeenten, Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Montfoort, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Vijfheerenlanden, Woerden en Zeist, verzmeld in Utrercht10 (U10), zijn niet blij met het besluit van Utrecht. De stad Utrecht wil komende jaren betaald parkeren in alle wijken invoeren. Daar neemt de stad tot 2034 de tijd voor. Dat heeft grote gevolgen voor de plaatsen eromheen. Nieuwegein is er daar één van en pleit samen met de andere gemeenten voor een gezamenlijk plan.
Nieuwegein vreest net als de andere buurgemeenten voor grote problemen. Verkeerswethouder Ellie Eggengoor: ‘Zo zien we dat de wijken Kanaleneiland, Papendorp en Hoograven voor invoering vanaf volgend jaar (blok 1) in het besluit staan en zijn wij bevreesd voor heftige effecten in Nieuwegein Noord waarop de gemeente Nieuwegein zich nauwelijks op kan voorbereiden. Juist in Nieuwegein met een groot aantal verstedelijkingslocaties willen we aan de slag met het mogelijk maken van een mobiliteitstransitie maar daarvoor is tijd nodig om raad en bewoners mee te krijgen met onder andere een doordachte parkeerstrategie. Als de stad Utrecht reeds volgend jaar in genoemde wijken betaald parkeren in voert en er direct overlast optreedt in Nieuwegein Noord, bijvoorbeeld rond de haltes van de Sneltram, kan het draagvlak voor nieuw mobiliteitsbeleid in Nieuwegein verminderen. Daarom vragen we om extra tijd om de invoering ook aan de zuidkant van de stad soepel te laten verlopen.’
Reactie Utrecht10
U10 in de brief: ‘Wij constateren dat het voorgenomen besluit om in de hele gemeente Utrecht betaald parkeren in te voeren voor de nodige maatschappelijke en bestuurlijke onrust zorgt in onze gemeenten. Inwoners ervaren op diverse plekken, bijvoorbeeld rond OV-haltes aan doorgaande wegen, reeds parkeeroverlast van woon-werk verkeer naar de gemeente Utrecht en de vrees is dat uitbreiding van het betaald parkeren die overlast sterk zal doen toenemen.’
De omliggende gemeenten denken overigens nu na over hun eigen parkeerbeleid. Dat betekent dat het gratis parkeren op sommige plekken kan verdwijnen als gevolg van het betaald parkeren in de stad Utrecht. Daarnaast willen ze inzetten op verbetering van het openbaar vervoer en het gebruik van de fiets stimuleren.
Verder willen de gemeenten dat er wordt ingezet op zogeheten parkeerhubs in de regio. Zo schrijven de buurgemeenten van Utrecht in hun brief: “Deze hubs bieden forenzen een alternatief om hun auto te parkeren en met openbaar vervoer of fiets het laatste stukje te reizen naar hun bestemming in Utrecht.” Of die hubs er gaan komen en zo’n gezamenlijk plan is nog even de vraag.
Utrecht zegt de brief te hebben ontvangen en gaat deze nog beantwoorden. “We krijgen meerdere reacties, waaronder deze brief. Die is onderdeel van een officiële inspraakreactie.” De gemeente voegt er aan toe: “We zien in ieder geval veel aanknopingspunten in observaties en vragen die collega’s uit de regio stellen. We gaan daar graag samen mee aan de slag.” Of de gemeente daarmee zegt dat dat onderzoek er gaat komen is niet duidelijk. Daar is dus nog het wachten op.
De drie blokken waar de gemeente Utrecht betaald parkeren wil invoeren de komende 12 jaar