Nieuwegein vernieuwt. Zo is in de binnenstad een begin gemaakt met de bouw van het nieuwe stadscentrum. Nieuw is ook dat de gemeente een gedurfde en creatieve aanpak gebruikt bij de verbetering van de dienstverlening. In 2008 is maar liefst tweederde van de gemeentelijke regels afgeschaft of vereenvoudigd. Opvallend is de vooruitgang die de gemeentelijke servicetelefoon boekte. Driekwart van alle urgente meldingen werd binnen een dag verholpen. Dit alles en meer is te lezen in het Burgerjaarverslag 2008 ´Nieuwegein vernieuwt.´In het Burgerjaarverslag 2008 blikt burgemeester Cor de Vos terug op het afgelopen jaar. Een jaar waarin de gemeente inspeelde op de digitale dienstverlening met de interactieve gemeentelijke website.Verder in het Burgerjaarverslag 2008 aandacht voor nieuwe impulsen voor de stad zoals aansprekende evenementen. Evenementen waarin de gemeente nauw samenwerkt met inwoners en bedrijfsleven zoals in 2008 de ENECO Tour. Onder de noemer ´Samen werken aan de stad´ zijn op tal van terreinen goede resultaten geboekt: met de vorming van wijkplatforms, re-integratie van langdurig werkzoekenden, aanpak armoedebestrijding en overlast van jongeren. Zo daalde dankzij een gezamenlijke aanpak het aantal meldingen van overlast van jongeren bij de politie flink in 2008.