Op 29 juni j.l. heeft burgermeester Cor de Vos de gemeenteraad tijdens de raadsvergadering het Burgerjaarverslag 2005 ter kennisname aangeboden. Het verslag gaat in op de kwaliteit van de dienstverlening en de mogelijkheden voor burgers om te participeren in het beleidsproces. Het is de vierde keer dat Cor de Vos een burgerjaarverslag uitbrengt. Sinds 2002 zijn burgemeesters verplicht jaarlijks een burgerjaarverslag uit te brengen.Om een helder inzicht te krijgen in de kwaliteit van de dienstverlening, is het belangrijk te werken met normen en die ook te toetsen. Met het project EDDIE (Excellente Digitale Dienstverlening Intern en Extern) is de gemeente bezig de informatiestromen beter op elkaar af te stemmen, zodat in de toekomst de normen ook makkelijker kunnen worden getoetst. Verder wordt dit jaar onderzocht of de normen kunnen worden aangescherpt en of er volgend jaar nieuwe normen kunnen worden ingevoerd.De kwaliteit van de dienstverlening heeft volop de aandacht en het afgelopen jaar is er ook een aantal verbeteringen aangebracht. Dat geldt bijvoorbeeld voor de telefonische bereikbaarheid. In 2005 werd 85,77% van de telefoontjes binnen 15 seconden beantwoord. De landelijke norm hiervoor is 80% binnen 20 seconden.