De bovenste twee verdiepingen van parkeergarage Theater in City Nieuwegein zijn vanmiddag afgesloten. Vanochtend werd tijdens een reguliere inspectie duidelijk dat er op de bovenste etage een scheur in een van de betondelen zichtbaar is geworden. De bovenste verdieping van deze parkeergarage is vrijdagmiddag 14 december jl. met stempels veilig gesteld.
Omdat de stempels op de één na bovenste laag zijn geplaatst, is deze parkeerverdieping ook afgesloten. Het is nog niet duidelijk wanneer de twee bovenste verdiepingen weer toegankelijk zijn. De inschatting is dat de herstelmaatregelen wel enige maanden duren. De overige verdiepingen van de parkeergarage blijven gewoon open en lopen verder geen risico.
De parkeergarages in Nieuwegein zijn al lange tijd een ‘stuk beton aan de been’ van de gemeente Nieuwegein. De inkomsten vallen zwaar tegen en de parkeergarages zijn niet rendabel te krijgen. Vorig jaar moest de gemeente Nieuwegein 296.000,- euro bijbetalen vanwege de precaire financiële situatie bij Parkeerservice. Raadslid Ton de Mol van de Verenigde Senioren Partij (VSP) liet toen onze redactie weten: ‘De verantwoordelijke wethouder Peter Snoeren naar nu blijkt is tekort geschoten in het tijdig informeren van de gemeenteraad over de ontstane situatie waardoor nu bijna 3 ton aan gemeenschapsgeld extra betaald moet worden. Deelname aan de Coöperatie ParkeerService U.A. zou eigenlijk het parkeren goedkoper en efficiënter moeten maken in Nieuwegein, het tegendeel is waar.’
Op 5 december 2014 schreven wij al: De parkeergarage onder het Stadshuis en het Theater (P4 en P5), die verleden jaar nog genomineerd werd voor de European Parking Award, vertoond scheuren en lakkages. De Mol van de Verenigde Senioren Partij (VSP) maakt zich zorgen over het verval en heeft in een Art. 42 RvO vragen gesteld aan het college van B&W. Hier de beantwoording.
De Mol: ‘Wij hebben visueel vastgesteld dat er sinds geruime tijd schade wordt veroorzaakt aan de steunpilaren, dilitatievoegen en betonnen wanden van de Noord- en Zuidzijde van de parkeergarage door diagonale en verticale scheurvorming. Wij willen van het college weten wat hier tegen gedaan gaat worden voordat de schade nog groter wordt. Ook willen wij weten op wie de kosten verhaald gaat worden van de schade. Frequent druipt vanuit de plafonds onder het stadsbalkon –met name bij de entrees- water.’
In de brief aan het college wil de Mol ook weten hoeveel geld er al is uitgegeven aan reparaties en schoonmaken. De Mol: ‘Wij van de VSP willen ook graag weten of de kosten van de schade voor de constructeur of voor de gemeente Nieuwegein zijn.’