Om het probleem van de rondzwervende winkelwagentjes aan te pakken, behandelt de Raad op 23 september 2004 een voorstel om de APV aan te passen en een convenant te sluiten met winkeliers. De gemeente krijgt hiermee instrumenten in handen om te zorgen voor handhaving indien er toch winkelwagentjes rondzwerven.
Voorstel is een keuze voor de meest effectieve methode, te weten het toepassen van bestuursdwang. Dat houdt in, dat wanneer de gemeente of een inwoner een rondzwervend winkelwagentje aantreft, de gemeente contact opneemt met de winkelier, die vervolgens binnen 24 uur het winkelwagentje moet ophalen. Als dat niet gebeurt, haalt de gemeente het wagentje op en dient de winkelier binnen dertien weken het wagentje op te halen bij de gemeente tegen betaling van de gemaakte kosten (die zijn berekend op € 56,40, plus eventuele stallingskosten).
De gemeente past hier de spoedprocedure van bestuursdwang toe omdat de normale procedure te lang duurt. Om een en ander werkbaar te houden wordt voorgesteld de bevoegdheid te mandateren aan het hoofd Stadsreiniging. Dit voorstel wordt op 23 september in de gemeenteraad besproken.