Betoog begrotingsdebat 2012

Graag heet ik u allen welkom bij het begrotingsdebat in dit nieuwe mooie ge-meentehuis. Ik kan niet anders zeggen. Het hele ontwerp, de structuur, deze komt zeer uitnodigend en imposant op mij over. Het is alsof je met open armen wordt ontvangen. Kosten noch moeite zijn gespaard.

• En hier komt mijn eerste vraag: Kan de portefeuillehouder Binnenstad aangeven wat dit stadhuis de burger van Nieuwegein nog gaat kosten of zijn inmiddels alle rekeningen betaald.

Dit gemeentehuis biedt een werkplek aan bestuurders, ambtenaren en een cluster van sociale- en maatschappelijke instellingen, maar het moet natuurlijk vooral een plaats zijn waar de inwoners zich thuis en welkom voelen.

Dit gemeentehuis moet laagdrempelig zijn, letterlijk en figuurlijk. Iedereen moet er zonder schroom naar binnen kunnen lopen. En eenmaal binnen moet je het gevoel krijgen dat de gemeente er voor de mensen is en niet andersom. Het gemeentehuis als ontmoetingsplek en knooppunt.

Dames en heren
Dit gemeentehuis straalt de eigenschappen uit die iedere overheid zou moeten bezitten: Openheid en het vermogen om verbindingen te leggen. Tegelijkertijd vertelt het uiterlijk van het gemeentehuis ons wel iets over de ambitie van de gemeente zelf. Hierbij doel ik op het sprookje van Hans Cristian Andersen, de nieuwe kleren van de Keizer.

Is U dit sprookje onbekend dan kunt u dit digitaal lezen in de nieuwe bibliotheek in combinatie met de Strategische Heroriëntatie. De bibliotheek krijgt ook concurentie van het digitale tijdperk maar kan dit medium gaan gebruiken voor aanboren van nieuwe middelen. Ter informatie: In 2009 hebben wij extra subsidie verleend, hetgeen nu ‘’work in progres’’ is. Het College komt nu met bezuinigingen die het onmogelijk maken om dit werk af te maken. Weggegooid geld dus. Schrappen deze bezuinigingsmaatregel. Een bruisende Binnenstad dan ook een bruisende bibliotheek.

U heeft hier een heel proces doorlopen om de dienstverlening aan de burgers te verbeteren. De vernieuwing van het gemeentehuis – dé plek waar burgers, bedrijven en gemeente elkaar treffen – is dus een beetje de kroon op uw werk.

De burgers hebben hier volgens het College hard voor gespaard, ook Henk en Ingrid. Echter als je spaart ben je vrij om het gespaarde bedrag te besteden aan iets wat je graag wilt. Als de bewoners weten dat hun spaargeld annex gemeenschapsgeld gebruikt wordt voor de ontwikkeling en realisatie van de Binnenstad en ter ondersteuning van projectontwikkelaars zijn zij dan echt nog zo blij.

Openheid hierover is nodig. Openheid is nodig om het vertrouwen bij de inwoners te versterken en te bevestigen. Openheid is noodzakelijk om verantwoording af te kunnen leggen over gevoerd beleid en een voorwaarde om te kunnen leren en omgaan met kritiek.

• Onze vraag is dan ook aan het College: Hoeveel heeft de ontwikkeling van de Binnenstad, Henk en Ingrid, ome Arie en tante Sjaan en hun kleinkinderen tot nu toe totaal gekost en gaat het ze nog kosten. Zij willen weten hoeveel ze nog moeten sparen.

U hoeft deze vraag vanavond niet te beantwoorden echter wel op verzoek binnenkort.

2002 is de planontwikkeling van de huidige nieuwe Binnenstad begonnen.
50 mensen waren hier full time bij betrokken. Corrigeert u me als dit niet zo is.

• Kan het College aangeven hoeveel mensen nu bij afronding en realisatie nog met dit project werkzaam zijn.

De begroting 2012 laat een palet aan berekeningen zien echter 1 ding is duidelijk. De kosten van de gemeente Nieuwegein rijzen de pan uit. Het benodigde weerstandsvermogen zal verhoogd moeten worden, uitgaven vermeerderen en inkomsten verminderen. Was eens Nieuwegein een rijke gemeente, coalitiebeleid van de afgelopen jaren heeft bereikt dat wij heden ten dage een lenende gemeente zijn en de markt moeten verkennen voor goedkope leningen.

Werden er bijvoorbeeld in de begroting van 2011 onder het kopje financiele risico’s nog 14 punten benoemd blijken deze risico´s in de begroting van 2012 er nog maar 10 te zijn. Merkwaardig is dat enkele risico’s volledig uit beeld zijn, verdwenen of weggesaneerd -wie zal het zeggen- er kan ieder geval geconstateerd worden dat in de begroting van 2011bijvoorbeeld het risico van theaterexploitatie de Kom naar aanleiding van uitgevoerde analyses en daarop toegepaste risicosimulatie 400.000 Euro bedroeg en in de begroting van 2012 – nog geen 9 maanden later gepresenteerd- dit risico naar +/- 1.5 miljoen is gegroeid. Met deze voor mij onbegrijpelijke stijging is het begrijpelijk dat het College zich nu via de Strategische Heroriëntatie wil indekken. Heeft op dit onderwerp het College zitten slapen en hoe moet je je als raadslid de overige risico’s op juistheid beoordelen. Zitten er nog meer lijken in de kast.

• Kan het College aangeven hoeveel mensen nu bij afronding en realisatie nog met dit project werkzaam zijn.
• Is het College het met mijn Fractie eens, mocht er een fout in de berekening of analyse geslopen zijn het raadzaam is alle berekeningen van de mogelijke financiele gevolgen voor de benodigde weerstandscapiciteit over te doen. Dit kan positief of negatief uit vallen voor de gemeente Nieuwegein maar we weten ieder geval waar we financieel aan toe zijn.
• Het is voor mijn partij erg belangrijk dat cijfers kloppen willen wij over al deze ingijpende vraagstukken een afgewogen oordeel kunnen maken.

Tevens wil ik een opmerking maken over de uitspraak dat de optelsom van maximale gevolgen een te negatief beeld opleverd. U verwijst naar de Monte Carlo methode maar er bestaat ook nog zoiets als de wet van Murphy. Die stelt dat als er iets mis kan gaan, dat ook zal gebeuren, en wel met de meest ernstige gevolgen, op het meest onverwachte moment. Het is misschien raadzaam om deze wet ook bij de analyses te betrekken. Dat deze wet werkt ervaren wij nu met het voltrekken van snel op elkaar volgende mondiale crisissen om ons heen. Financieel, cultureel, sociaal en maatschappelijk.

De ontwikkeling van de Binnenstad hangt als een zwaard van Damocles boven de financiele zelfredzaamheid van onze gemeente.

Het College geeft in de begroting 2012 aan dat een deel van de inzet zich gaat richten op de herontwikkeling van de Doorslagzone en het Stationsgebied. Om de herontwikkeling van deze deelgebieden planologisch juridisch te faciliteren zal niet een gedetailleerd bestemmingsplan maar een globaal bestemmingsplan met uitwerkings-bevoegdheid worden opgesteld, omdat het huidig bestemmingsplan voor de nog te ontwikkelen deelgebieden in de Binnenstad achterhaald is. Bij toepassing voor welke richting men kiest hoort eerst een gedegen belangen afweging vooraf te gaan.

• Heeft het College deze afweging gemaakt en zo ja kunnen wij nu uw motivatie hierover horen.

De rechtzekerheid voor burgers bij globale bestemmingsplannen is minder groot zoniet nihil dan bij de gedetailleerde. Verder is dit regeltje in de begroting een beetje kort door de bocht. De vraag bij deze keuze is namelijk niet wat per locatie beoogd wordt maar welke ontwikkelingen daar perse niet dienen te komen. Hier hebben wij als raad een stem in. Ons als gemeenteraad is daar nooit een voorstel voor gedaan- iedergeval mij niet bekend-, ik verzoek u dan ook dit op kort termijn voor dit onderwerp te doen.

• Wij geven namelijk met goedkeuring op dit punt van deze begroting alle controle en eventuele sturing uit handen. De wethouder heeft reeds de toezegging gedaan om bij een verklaring van geen bedenkingen vooraf de raad te informeren naar ik aanneem zal hij op dit verzoek positief antwoorden.
Graag een antwoord.

Realisatie van Blok 1, Blok 4 (Stadhuis) en Blok 6 ( Theater en garage) hebben laten zien dat wij als gemeente met gebruik van veel gemeenschapsgeld onze afspraken en contracten plichtsgetrouw met projectontwikkelaars zijn nagekomen. Wij zijn in samen-werking met private partijen een betrouwbare zakenpartner.

Echter om deze bouw mogelijk te maken hebben wij als raad meerdere afspraken gemaakt en nog meer gemeenschapsgeld beschikbaar gesteld om ook het milieu in de woonwijken rondom de Binnenstad wegens de grote mobiliteitsgroei te beschermen. Ik wil het openingsfeestje niet bederven door nu over luchtkwaliteit, mobiliteit en geluid te beginnen echter de nieuwe Binnenstad heeft en gaat meer verkeer veroorzaken. De raad is met dit gegeven reeds jaren bekend.

• Waar ik antwoord van het College op wil hebben is hoe gaat u het verkeer via de recent verbrede Zuidstedeweg en Wijkerslootweg naar de Markt dwingen aangezien de meeste in- en uitritten van de ondergrondse parkeergarages aan de Noordstedeweg liggen.

Hierbij komen nog de verschillende laad- en losdoks van City Plaza bij.
Dit is niet volgens de afspraak.

• Wanneer gaat het College de Noordstedeweg aanpassen zodat deze aansluit op de AC Verhoefweg. Deze dient dan dient als ontsluitingsweg naar het Noorden. In de begroting van 2012 is deze aanpassing niet opgenomen.

Met de wijkaanpak Jutphaas Wijkersloot is al de eerste ervaring opgedaan met het fenomeen wijkaanpak. Het College geeft aan in 2012 te komen met een voorstel voor een reserve voor toekomstige aanpak. De gebiedsvisie Juthaas- Wijkersloot wordt sinds 2007 besproken. Jutphaas- Wijkersloot is de pilot voor te ontwikkelen wijk-gebieden.
Wat lezen wij tot onze verbazing dat binnen Nieuwegein de volgende gebieden

1. Blokhoeve inclusief hoogspanningsleidingsgebied Nieuwegein Noord
2. Bedrijvenpark Het Klooster
3. Binnenstad (Stadhuis, culturele voorzieningen, winkels, kantoren en woningen)
4. Lekboulevard – Hoogzandveld
5. Nieuw Vreeswijk

aangewezen zijn als te ontwikkelen gebieden.

• Graag uitleg van het College waarom Jutphaas- Wijkersloot niet meegenomen is in deze begroting.

De (her)ontwikkeling van een schone, gezonde en veilige woonomgeving en de inrichting van een veilige openbare ruimte is via verschillende amendementen en motie´s aan de bewoners van de Sluyterslaan beloofd. De Sluyterslaan behoorde in 2005 tot 1 van de 7 vuilste plekken betreffende luchtkwaliteit in de provincie Utrecht.
De huidige fractievoorzitters zijn hiermee bekend.

• Kan het College aangeven wanneer een meerderheid van deze raad de begroting van 2012 aanneemt het College het aangenomen amendement en de verschillende motie´s over de Sluyterslaan uit gaat voeren. Graag een toezegging.

Het locatieonderzoek voor een containerterminal gelegen aan een overslaghaven in het Klooster daar kunnen wij geen goedkeuring aangeven. De Beatrixsluis is 1 van de vuilste op het gebied van Luchtkwaliteit en medewerking geven aan een ruimtelijke ontwikkeling die nog meer milieuschade toebrengt in de driehoek van snelwegen waar Nieuwegein en vooral Vreeswijk ligt daar zijn wij mordicus tegen. Vreemde zaak is het dat college-partijen hieraan meewerken. Het collegeprogramma bevatte een belofte over terug dringen van verkeer. Huidige ontwikkelingen historisch besloten laten juist het tegenovergestelde zien een significante vermeerdering.

Verbazingwekkend is het dat in deze begroting ouderen, aanpasbaar bouwen, gehandicapten, chronisch zieken en andere zwakke doelgroepen volledig genegeerd worden. Het College had een voorstel kunnen doen om een reserve voor de toekomst te genereren vanwege de kwetsbaarheid van deze groepen.

Afsluitend over deze begroting.
Een begroting geeft inzicht over de inhoudelijke kant van de doelen en prestaties en besteedt aandacht aan de financiën die daarbij horen. Zo ontstaat per doel een beeld van wat ermee beoogd wordt, wat ervoor wordt gedaan en wat het mag kosten. Een begroting laat je zien waar je geld voor nodig hebt.

Zoals u begrijpt kunnen wij ons niet vinden in deze begroting. Uw doelen zijn de onze niet laat staan dat wij goedkeuren dat u hier kostbaar gemeenschapsgeld aan besteed.

De Strategische Heroriëntatie
Met verbazing hebben wij kennis genomen van de voorgenomen bezuinigingen en daarbij behorende taakstelling richting maatschappelijke en culturele organisaties.

We hebben een prachtig theater neergezet en hiervoor veel gemeenschapsgeld besteed en dat moeten wij koesteren. In een tijd van economische, financiele en culturele crisis waarin iedereen getroffen wordt moet men creatief zijn om korting op de subsidie op te vangen. Wij vragen het College daarom de ontstane patstelling te doorbreken en in gesprek te gaan met het afgetreden bestuur dit ondanks hun onbegrip en grote teleurstelling wegens de aangekondigde bezuinigingen in 2013. Ons inziens moet men jarenlange expertise en innige samenwerking tussen de gemeente Nieuwegein en theater de Kom niet als kind met het badwater weggooien. Tot onze verbazing willen wij opmerken dat de discussie indertijd gevoerd over het aantal stoelen blijkbaar geen meerwaarde heeft gegeven.

Men spreekt hier immers in het besluit van een gemiddelde bezettingsgraad van 60% met als taakstelling 70%. Dit is subsidie gerelateerd. Deze taakstelling is geprognoticeerd dus voorbarig. Had men indertijd voor een kleinschaliger theater gekozen met minder stoelen dan was dit goedkoper uitgevallen voor de Nieuwegeinse burger en had men hoogst aannemelijk vollere zalen getrokken waardoor korting van subsidie achterwege had kunnen blijven. Ons advies College en Theater de Kom ga snel weer in gesprek.

SWN, Vitras en de bibliotheek onderzoeken naar aanleiding van de strategische herorientatie verregaande samenwerking om de kosten te drukken. In de stukken geeft de heer Duiker aan dat al gekomen is tot een besparing van 15.000 Euro en verder geeft hij nog aan dat SWN in de afgelopen drie jaar al 136.000 Euro heeft ingeleverd.

• Kan het College antwoord geven hoe ver deze instellingen met bezuinigen door kunnen gaan zonder dat de dienstverlening in gevaar gaat komen.

Verder nog opmerking over de Sportraad: door stop zetten van de subsidie zal hoogst waarschijlijk het Sportservicepunt opgeheven worden. Hiermee gooi je het tweede kind met badwater weg. Zonde van alle energie en tijd die er door verschillende partijen ingestoken is. Ons advies niet doen.

Complimenten voor museum Warsenhoek, Oudheidskamer Vreeswijk en Museumwerf voor hun inventieve en positieve houding ten opzichte van de opgelegde bezuinigingen.Zij hebben deze op voortvarende wijze zelf gerealiseerd en ingevuld. Ons is gebleken dat de grootste kostenpost de huisvestingslasten zijn. Het vastgoed wordt gehuurd van de gemeente.

• Onze vraag aan het College is: is het College bereid om te onderzoeken om deze huurpenningen te verlagen. U kunt bij deze overweging ook de voetbalclub Geinoord betrekken.

Wij vragen het College om de minimale vergoeding aan VAIDIK SABA volgens eigen zeggen te handhaven zij het in versoberde vorm.

Wat ons opvalt uit het raadsstuk 2011-331 in verband met het overleg inzake deze organisaties is ons gebleken dat werderom sprake is van verschillende uitleg over besproken onderwerpen. Deze discrepantie komt ons bekend voor aangezien wij recente discussies in de raad hebben gevoerd met verschillende burgerorganisaties in verband met onderwerpen als verkeer, geluid en wonen. Het lijkt mijn fractie niet onverstandig dat het College een training –gericht- communiceren gaat volgen omdat deze handelswijze een structureel probleem aan het worden is. Dekking hiervoor moet nog goedgekeurd worden door de raad.

Zoals u begrijpt stemmen wij ook tegen de Strategische Heroriëntatie

Fractievoorzitter Ton de Mol
Fractie de Mol

Dit bericht werd geplaatst in Niet gecategoriseerd door . Bookmark de permalink .

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren