Steeds meer bedrijven in de provincie Utrecht investeren in de toekomst van hun personeel. Waar voorheen veel geld werd geïnvesteerd in cursussen, trainingen en andere wensen van personeelsleden, richten bedrijven zich nu voornamelijk op ergonomische werkplekken. Deze diepte-investering zorgt op lange termijn voor een lager ziekteverzuim. We zien in Nieuwegein en omstreken een toename van 73% van de aanschaf van ergonomische kantoormeubelen sinds de meting in 2013.
Jaarlijks komen veel medewerkers thuis te zitten met lichamelijke klachten. Deze klachten worden veroorzaakt door werkplekken die niet ergonomisch zijn ingericht. Hoge kosten door uitval van personeel kunt u als werkgever voorkomen door rekening te houden met de ergonomie van de werkplekken. Als werkgever wilt u goed voor uw medewerkers zorgen, want in een gezonde werkomgeving werk je productiever. Wat de vijf basisprincipes zijn voor een ergonomische werkplek, leest u in dit artikel.
1. De juiste stoelen
Een goede stoel is erg belangrijk om lichamelijke klachten te voorkomen. Vooral voor medewerkers die voornamelijk zittend werk doen is een goed afgestelde bureaustel onmisbaar. Er zijn veel verschillende stoelen verkrijgbaar, maar deze beschikken niet allemaal over dezelfde functies. Het is daarom goed om u te verdiepen in ergonomie voordat u nieuwe stoelen aanschaft. Advies inwinnen bij een deskundige is natuurlijk altijd een goed begin.
Een goede bureaustoel heeft verschillende onderdelen die je kunt aanpassen. Omdat iedere medewerker anders gebouwd is, is het belangrijk dat de stoel goed afgesteld kan worden in zithoogte en zitpositie, hoogte van de rugsteun en armsteun.
2. Het beeldscherm op de juiste plek
Veel medewerkers hebben hun beeldscherm niet op de juiste hoogte staan. Hierdoor belasten zij onnodig hun nek door deze te moeten bewegen om het beeldscherm goed te kunnen zien. Ook als zij met de ogen knijpen om de monitor te kunnen zien, staat deze niet op de juiste hoogte. Het beeldscherm moet op ooghoogte worden geplaatst. Als u 80 cm aanhoudt, dan staat het beeldscherm op de ideale afstand.
3. De positie van het keyboard en de muis
Iets wat vaak over het hoofd wordt gezien is de positie van het keyboard en de muis. Maar dit is juist belangrijk voor een goede zithouding. Het is aan te bevelen dat de muis niet te ver weg ligt en dat het toetsenbord zo ligt dat uw medewerker zijn ellenbogen en polsen in een lijn kan houden tijdens het werken. Het is een kleine moeite om dagelijks even te controleren of alles nog goed ligt. Als uw medewerker moet reiken naar de muis of het toetsenbord dan kan dit op den duur vermoeidheid of lichamelijke klachten veroorzaken.
4. Ergonomische accessoires
Omdat iedere medewerker anders is, zijn ook de behoeften wat zijn werkplek betreft verschillend. Het is bijna een onmogelijke taak om iedere individuele werkplek op maat in te richten. Daarom kunt u handig gebruik maken van een aantal ergonomische accessoires. U kunt bijvoorbeeld een voetensteun plaatsen voor een werknemer die net iets korter is. Op deze manier kunt u voor uw werknemer toch de juiste werkhouding creëren. Daarnaast kunt u ook kiezen voor monitorarmen om de juiste hoogte van een beeldscherm te bepalen. Tegenwoordig kiezen veel medewerkers er ook voor om af en toe op een grote bal te zitten om een betere houding aan te nemen. De bureaufiets wint het momenteel aan populariteit.
5. De ideale werkomgeving
Naast de inrichting van de werkplek zijn er nog meer factoren die bijdragen aan het ergonomisch werken. Denk hierbij aan goede verlichting, te weinig licht zorgt voor vermoeidheid. Temperatuur en luchtvochtigheid op de werkplek moeten comfortabel zijn. Uw medewerkers zouden zich niet extra dik te hoeven kleden om warm te blijven.
Zoals u in dit artikel heeft kunnen lezen, bereikt u met wat kleine aanpassingen al een heel groot resultaat. Een ergonomisch ingerichte werkplek voorkomt een hoop lichamelijke klachten, maar bovenal zorgt u op deze manier goed voor uw medewerkers.