De Beatrixsluis bij Nieuwegein gaat op de schop, omdat de sluis een knelpunt dreigt te worden voor de scheepvaart. Rijkswaterstaat gaf donderdag uitleg over het project waarbij de sluis flink wordt verbreed. Aan het einde van het jaar beginnen de werkzaamheden. In 2019 moet het klaar zijn.
Schepen kunnen via de Beatrixsluis van de Lek naar het Amsterdam-Rijnkanaal en andersom. Omdat steeds meer schepen de sluis gebruiken, komt er een derde kolk en wordt het Lekkanaal een stuk breder.
De extra kolk wordt 270 meter lang en 25 meter breed. Om de kolk te kunnen aanleggen moeten een paar weilanden en enkele boerderijen in de buurt wijken. De karakteristieke witte huisjes bij de sluis overleven de verbouwing wel. Daarin komt nu de bedieningskamer van de sluismeester.
Extra complicatie is het monumentale karakter van de 77 jaar oude sluis. Het gekozen ontwerp onderscheidt zich met de dubbele roldeuren in de derde kolk. Daardoor kan de sluis toch in gebruik blijven als bijvoorbeeld de deur zou worden aangevaren. Extra voordeel is de ruimte voor het schutten van twee schepen van 135 meter als alleen de buitenste deuren in gebruik zijn. Dit wordt ook wel ‘schutten XL’ genoemd en voorkomt extra wachttijden door reparaties.