Arcadis gaat het ontwerp opstellen bij de modernisering van de bestaande regionale sneltramlijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein (SUNIJ-lijn). Het advies- en ingenieursbureau gaat er bovendien voor zorgen dat alle technische delen op elkaar aansluiten en goed functioneren.
Dat heeft Arcadis vrijdag bekendgemaakt. De opdracht, die afkomstig is van hoofdaannemer BAM, heeft een waarde van 5,8 miljoen euro.
De uitvoering van het project, dat eerder dit jaar voor 65 miljoen aan BAM werd gegund door de provincie Utrecht, start in april volgend jaar. De 23 bestaande haltes van de sneltramlijn worden lager en tevens langer voor de nieuwe lage vloer trams. Ook het merendeel van het spoor in Nieuwegein en IJsselstein wordt vernieuwd.
Onder de werkzaamheden van Arcadis vallen het opstellen van ontwerp van het spoor, de haltes, de bovenleiding, de kunstwerken en alle installaties. Daarnaast verzorgt Arcadis ook de Safety Case en de maatregelen rond Veiligheid & Gezondheid voor de mensen die op de bouwplaats en aan het spoor werken.
‘Flink aan het werk om werk secuur en snel af te leveren’
“We moeten flink aan het werk om ons deel van het werk secuur en toch snel af te kunnen leveren’’, zegt commercieel directeur infrastructuur Frank van Alstede van Arcadis. ,,Het is voor ons een mooie klus om mee te werken aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad middels het OV en waar we onze expertise optimaal inzetten. Want we hebben veel ervaring met dit soort werkzaamheden.”
Het ombouw-project is onderdeel van een groter vernieuwingsproject waarmee een koppeling tussen de SUNIJ-lijn en de nieuwe Uithoflijn mogelijk wordt gemaakt. Door de verbouwing en de koppeling reizen de gebruikers van de tram vanaf eind 2020 bij de start van de winterdienstregeling zonder overstappen tussen IJsselstein/Nieuwegein en P+R Science Park Utrecht.