De nieuwe regelgeving met betrekking tot de tachograaf heeft heel wat teweeg gebracht in de transportwereld. Veel vrachtwagenchauffeurs ervaren de nieuwe regelgeving als ‘onhandig’ en wanneer niet op de juiste manier uitgevoerd zelfs levensgevaarlijk. Maar hoe zit dat nu precies? En wat houdt de nieuwe regelgeving in?
Iedere vrachtwagenchauffeur is verplicht om van een tachograaf gebruik te maken. Dit is een apparaatje wat o.a. de rust- en rijtijden van de chauffeur bijhoudt. Dit is al langere tijd verplicht en zorgt er mede voor dat er geen oneerlijke concurrentie kan ontstaan. Sinds 1 februari is deze plicht nog verder uitgebreid. Hierbij wordt met name gekeken naar de wijze waarop de cabotage en detacheringsregels gecontroleerd kunnen worden. Daarbij is het van belang dat men ziet wanneer de grens gepasseerd wordt. Dit is waardevolle informatie voor de wethandhavers. Het is echter wel een stuk onpraktischer voor de chauffeurs zelf.
Mogelijke gevaarlijke situaties
Sinds 1 februari is de nieuwe regel ingevoerd. Hierbij moet iedere chauffeur vlak voor of na het passeren van de grens de landcode invoeren. Dit kan echter wel de nodige gevaarlijke situaties opleveren. In de praktijk zijn veel chauffeurs namelijk zó bang voor een boete dat ze te pas en te onpas de vrachtwagen langs de weg zetten om de landcode te wijzigen. Dit levert regelmatig gevaarlijke situaties op. Daarnaast heeft de politie al aangegeven dat het hier niet extra op gaat controleren. Het wijzigen van de landcode duurt meestal niet langer dan een minuutje en er zijn zoveel verschillende grensovergangen dat er bijna niet op te handhaven valt.
Hoewel de informatie van de tachograaf mede door Webfleet Solutions waardevolle informatie op kan leveren voor bedrijven én noodzakelijk is voor handhavers, levert dit dus wel een extra last op voor de chauffeurs. Wetshandhavers drukken chauffeurs op het hart dat ze niet zomaar bekeurd zullen worden. Het is van belang dat de grenscode vlak voor of na de grensovergang wordt gewijzigd. Er is dus voldoende tijd om een veilige plek op te zoeken. Denk bijvoorbeeld aan een parkeerplaats of een benzinestation. Denk altijd aan de eigen veiligheid en maak geen gevaarlijke manoeuvres op de weg.
Is automatisering nabij?
Het handmatig wijzigen van de landcode op de tachograaf lijkt misschien een klein klusje, maar levert in de praktijk dus wel de nodige logistieke problemen op. Het is met name lastig om de juiste plek te vinden om de landcode te wijzigen. Daarnaast levert dit ook telkens een vertraging op tijdens de ritten. Op dit moment worden alle landcodes nog handmatig gewijzigd, maar de meeste bedrijven zijn al in gesprek over een geautomatiseerde tachograaf, waarbij de landcode automatisch gewijzigd wordt bij grensovergang. Dit zou veel problemen direct oplossen en tevens tot tijdbesparing leiden. Zo ver is het echter nog niet. Waarschijnlijk zal het nog wel enkele jaren duren voordat alle voertuigen zijn uitgerust met een geautomatiseerde tachograaf.