De stijging van energieprijzen, verhoogde benzinekosten en personeelstekorten: je kunt er in 2022 niet meer omheen. Door de snel stijgende inflatie heerst er angst rondom de toekomst van onze economie. Alles wordt een stuk duurder. Hoe zit dat met de kerstpakketten? Krijg jij met kerst slechts een klein cadeautje? Mag jij überhaupt nog wel een kerstpakket verwachten in 2022? Wij vroegen het aan drie medewerkers van verschillende kerstpakketten groothandels.
Stijging benzineprijzen leidt tot hogere transportkosten
Met Kerstmis krijg jij van je werkgever een mooi kerstpakket. Het is een geliefde traditie waar we niet graag afscheid van nemen. Thuis pak jij verwachtingsvol jouw cadeaupakket uit en word je verrast door heerlijk eten, een fles wijn, gadgets, doucheartikelen of andere presentjes. Het kerstfeest is niet compleet zonder het jaarlijkse kerstpakket. Elk jaar bestellen werkgevers kerstpakketten om hun werknemers te bedanken voor hun harde werk en inzet van het afgelopen jaar. Met twee jaar aan thuiswerken achter de rug is dat bedankje belangrijker dan ooit.
Echter lijkt het erop dat de kerstpakketten in 2022 teleurstellend zullen zijn. Eén reden daarvoor is de stijging van de transportkosten, aldus Anneloes van Kerstpakketten Pro. De benzineprijzen zijn fors gestegen door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en stijgen bijna dagelijks. “Dat maakt dat de transportkosten voor kerstpakketten ook een stuk hoger zullen liggen dan voorgaande jaren.” Luke van Kerstpakket Online beaamt dit. “Werkgevers zullen rekening moeten houden met hogere kosten voor de levering van kerstpakketten. Wij doen er uiteraard alles aan om kosten laag te houden, maar wij hebben geen controle over de benzineprijzen.”De schommelende benzineprijzen maken het tevens lastig om de leveringskosten in te kunnen schatten.
En hoe zit dat met de kerstpakketten zelf?
De kerstpakketten zelf zullen waarschijnlijk ook een stuk duurder worden. Door de fors gestegen productiekosten en inflatie kost jouw kerstcadeau waarschijnlijk een stuk meer dan vorig jaar. De Oekraïne oorlog is er mede verantwoordelijk voor dat energieprijzen in de lift zijn gegaan. Hierdoor zijn onder meer productiekosten toegenomen. Ook de papierschaarste en incentives om met zo min mogelijk plastic te werken maken het lastiger om producten, waaronder kerstcadeautjes, te verpakken.
Inflatie is natuurlijk niet alleen iets van 2022. Volgens Karlijn van Kerstpakketten Tip zijn er werkgevers die al 7 jaar hetzelfde budget aanhouden voor de kerstpakketten voor hun werknemers. “Werkgevers moeten rekening houden met de stijgende inflatie als zij hun personeel een goed gevuld kerstpakket willen geven. En vooral nu.”
Anneloes van Kerstpakketten Pro waarschuwt bovendien voor mogelijk vertraagde levering van de kerstpakketten. Vooral in de transportsector heerst een groot personeelstekort. Ook Luke van Kerstpakketten Online verwacht een moeizame levering. “In onze planning houden wij daar uiteraard wel rekening mee. Wij hopen zo vertragingen in de levering van onze kerstpakketten te voorkomen.”
Waarom tóch kerstpakketten in 2022?
Zou je met al deze tegenslagen als werkgever dit jaar dan wel kerstpakketten willen bestellen? Als het aan de werknemers ligt, is het antwoord uiteraard: ja! Juist nu. Kerstpakketten met kerst zijn een eeuwenoude Nederlandse traditie. Een verrassingsdoos in ontvangst mogen nemen is voor veel werknemers het hoogtepunt van de jaarlijkse kerstborrel.
Met een kerstpakket bedank jij als werkgever jouw werknemers voor hun harde werk. Jouw werknemers verdienen deze blijk van waardering natuurlijk ook dit jaar. Personeel die zelfstandig kerstpakketten samenstellen versterkt de algehele ervaring! Maar ook voor werkgevers zijn kerstpakketten onontbeerlijk om de tevredenheid van het personeel te vergroten en om de werknemers te motiveren tot weer een fantastische inzet in het nieuwe jaar.
Het belang van deze blijk van waardering bemerkte Karlijn van Kerstpakketten Tip in de afgelopen twee jaar ook. “Tijdens de corona-periode zagen wij dat er meer en duurdere kerstpakketten verkocht werden. Werkgevers wilden hun personeel extra bedanken voor hun inzet tijdens deze lastige periode.” Vooral tijdens de pandemie was de band tussen werknemers en werkgevers enorm belangrijk.