Vanaf maandag 9 januari 2023 wordt, als het weer het toelaat, gestart met het aanpassen van de bushaltes de Baten. De haltehavens worden opgeheven en de bus gaat vanaf dan halteren op de rijbaan. Hiervoor worden de haltes verplaatst en gaat het fietspad achter de bushalte langs. Ook wordt de voetgangersoversteekplaats aangepast. De werkzaamheden zijn onderdeel van het veiliger maken van de Batauweg.
De gemeente Nieuwegein heeft DTV Consultants, als onafhankelijk verkeerskundig adviesbureau, gevraagd om het proces rond de opzet van de afsluiting te begeleiden en de gemeente te adviseren over de locatie en vorm van de proefafsluiting. Ook hebben zij onderzoek gedaan naar drie mogelijke locaties voor de verzinkbare paal en de effecten (voor- en nadelen) op een aantal belangrijke criteria. Denk aan verkeersveiligheid en het beoogde effect om verkeer zoveel mogelijk gebruik te laten maken van de A.C. Verhoefweg. Hieronder vindt u de drie locaties en de verwachte effecten.
Aanleiding
In 2017 is het Mobiliteitsprogramma Nieuwegein 2021–2030 vastgesteld. Eén van de maatregelen die hierin opgenomen zijn is het halteren van de bus op de rijbaan. Hierdoor wordt het veiliger voor de fietsers, men hoeft de bus niet meer te passeren en op de bus te wachten. Verder bespaart het tijd voor de bussen.
Verkeersmaatregelen
De werkzaamheden starten op maandag 9 januari 2023 en zullen 4 weken duren. Op vrijdag 3 februari zijn de werkzaamheden afgerond. Gedurende de werkzaamheden wordt de Batauweg tussen de Heemraadsweide en de Nedereindseweg afgesloten voor al het verkeer. Hierdoor kunnen de werkzaamheden op een veilige manier voor zowel weggebruikers als werknemers in kortere tijd worden uitgevoerd. Het verkeer zal worden omgeleid.
Tijdelijke bushalte tijdens werkzaamheden
Vanwege de gehele afsluiting worden de bussen ook omgeleid via Heemraadsweide – Batauweg – Batenburg – AC Verhoefweg – Barnsteendrift – Batauweg en wordt er gebruik gemaakt van tijdelijke bushaltes. Bushalte de Baten wordt gedurende de werkzaamheden voor buslijn 77 Nieuwegein – Bilthoven verplaatst naar de oversteek Muntplein – Vossenweide. De halte zal met een tijdelijk haltebord aangegeven worden.
Voor buslijn 48 Maarssen – Nieuwegein – Houten, wordt een tijdelijke bushalte gemaakt langs de Batauweg ten noorden van de Batenburg.
De bushalte ter plaatse van de Jumbo, wordt voor buslijn 77 Nieuwegein – Bilthoven tijdelijk verplaatst naar de Barnsteendrift bij de oversteek Burchtdrift – Smaragddrift.
Mogelijke overlast
De werkzaamheden worden uitgevoerd op werkdagen tussen 7.00 uur en 17.00 uur. We zijn ons ervan bewust dat deze werkzaamheden overlast met zich meebrengen. Vooral de afsluiting en de daarmee gepaard gaande omleiding zullen voor overlast zorgen. Door de Batauweg af te sluiten kunnen wij de werkzaamheden in kortere tijd uitvoeren, wat uiteindelijk de overlast zal bekorten. Bovendien is deze manier van uitvoeren veiliger voor zowel de weggebruikers als voor de werknemers. Wij vragen uw begrip voor de werkzaamheden.
Werken aan een veilige Batauweg
Samen met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden zet de gemeente zich al jaren in om de verkeersituatie op de Batauweg te verbeteren. Hier rijdt veel autoverkeer. Dit is vorig jaar nog geconstateerd in de Mobiliteitsvisie Nieuwegein 2030 en het bijbehorende Mobiliteitsprogramma, die in 2021 door de gemeenteraad is vastgesteld.
De conclusie is dat de verkeersmaatregelen, die door de jaren heen getroffen zijn op en rond de Batauweg, niet het gewenste effect hebben gehad. De hoeveelheid autoverkeer neemt niet af. Fietsers en voetgangers voelen zich niet altijd veilig op de Batauweg. Daarom heeft de gemeenteraad besloten een proef van een jaar uit te voeren om de Batauweg vanaf één bepaald punt voor autoverkeer af te sluiten en te leiden naar de A.C. Verhoefweg. Deze weg is er oorspronkelijk voor bedoeld om met de auto snel van a naar b te komen.
Verzinkbare paal
De afsluiting zal gebeuren door middel van een verzinkbare paal. De verzinkbare paal correspondeert via korte afstand radio (KAR) met hulpdiensten en openbaar vervoer en verzinkt in het wegdek op het moment dat zij willen passeren. Op andere momenten staat de paal omhoog. Voetgangers, fietsers en brommers kunnen er gewoon langs. Het is niet noodzakelijk dat de paal 24 uur per dag 7 dagen in de week omhoog blijft staan. Dat is alleen nodig wanneer het meeste effect van de afsluiting kan worden bereikt. De verzinkbare paal staat op maandag t/m vrijdag (werkdagen) omhoog van 6 uur ’s ochtends tot 11 uur ’s avonds (06.00-23.00 uur). In het weekend is er vrije doorgang. De inrichting zou er dan als volgt uit kunnen komen te zien:
Wat gebeurt er met de halte(s) Noordstedeweg en waar komt die verzinkbare paal te staan? Dat is mij in dit bericht niet duidelijk…