De doorfietsroute Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein, genaamd de 4 kanalenroute, is weer een stap dichterbij de uitvoering. Met het ondertekenen van de samenwerkings- en realisatieovereenkomst spreken de provincie Utrecht en de betrokken gemeenten uit van start te gaan met de aanleg van de doorfietsroute Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein. Vandaag is het startsein voor de aanleg van deze 12 kilometer lange doorfietsroute en voor de benodigde vergunnings- en aanbestedingsprocedures. De geplande openstelling van de doorfietsroute is eind 2023.
Groen en comfortabel
Op doorfietsroutes krijgen fietsers vaker voorrang op autoverkeer en krijgen zij eerder groen bij verkeerslichten op de route. Om de doorfietsroutes te realiseren, worden bestaande fietsverbindingen verbeterd en aan elkaar verbonden. “Fietsers tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein zijn via deze route straks nog sneller op hun bestemming. Daarmee wordt het nog aantrekkelijker om de fiets te nemen. Ondertussen maken we de route ook groener, waardoor ook voetgangers en omwonenden ervan profiteren”, aldus Van Hooijdonk, wethouder mobiliteit, energie en groen van de gemeente Utrecht. Het wegdek wordt verbreed, zodoende hebben fietsers voldoende ruimte om rustig naast elkaar te fiets of juist om in te halen.
Veilig en bereikbaar
Op de route komen duidelijke en herkenbare lijnen, wegwijzers en verlichting. De stoepranden zijn veilig en er zijn geen paaltjes of andere obstakels op de route. Zo kunnen fietsers comfortabel en veilig doorfietsen en zijn scholen, woonwijken, werklocaties en knooppunten per fiets goed bereikbaar. Dit maakt het aantrekkelijker om ook voor langere afstanden de fiets te nemen.
Wethouder Ellie Eggengoor (mobiliteit) van Nieuwegein: “Een verbeterde doorgaande fietsroute past in het beleid van onze gemeente. We hebben in april de Mobiliteitsvisie Nieuwegein 2030 aangenomen waarin we onder meer het fietsgebruik in de stad verder willen stimuleren. We kunnen het vaker fietsen in en door Nieuwegein nu mooi promoten met deze doorgaande fietsroute van noord naar zuid en viceversa. We zijn daarom blij dat de provincie samen met de gemeenten het initiatief heeft genomen om er een comfortabele en veilige doorfietsroute van te maken”. Op de route door Nieuwegein moeten nog wel een paar zaken worden afgestemd, waaronder het ontwerp in de oude kern Jutphaas en een tijdelijke omleiding ter hoogte van het stadscentrum.
Stimulering fiets in woon-werkverkeer
Met deze doorfietsroutes willen provincie en gemeenten het gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer stimuleren. Wethouder Peter Bekker (Mobiliteit, IJsselstein) vertelt enthousiast “Deze route loopt letterlijk tot de voordeur van onze bedrijven én sluit aan op het veel befietste Basiliekpad in onze stad: een fantastische route naar Nieuwegein en Utrecht. Zo wordt het nog aantrekkelijker om van en naar IJsselstein te fietsen.” Het stimuleren van de fiets in woon- werkverkeer draagt bij aan de bereikbaarheid van de regio, is goed voor de gezondheid én voor het milieu. Daarnaast neemt de fiets minder ruimte in beslag dan andere vormen van mobiliteit. Het streven is in 2023 10% meer fietsgebruik op de route te krijgen ten opzichte van de situatie in 2019.
Meer ruimte
Arne Schaddelee, gedeputeerde van de provincie Utrecht, benadrukt het belang van een hoogwaardig regionaal fietsnetwerk in de provincie. “Samen met gemeenten leggen we de komende jaren een netwerk van doorfietsroutes aan in heel de regio Utrecht. Bestaande fietsverbindingen worden verbeterd en aan elkaar verbonden, zodat fietsers ongehinderd, veilig, snel en comfortabel kunnen doorfietsen. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om ook voor langere afstanden je fiets te pakken. Dat draagt bij aan een bereikbare, gezonde en aantrekkelijke provincie.”
Een belangrijk kenmerk van een doorfietsroute is de verbreding van het wegdek. Schaddelee: “Hierdoor bieden we meer ruimte voor alle type fietsers en de grote aantallen fietsers die de route nu al passeren. Een doorfietsroute is er voor iedereen.” De doorfietsroute Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein maakt deel uit van de prioritaire snelfietsroutes in de provincie Utrecht waarmee de provincie en de betrokken gemeenten aan de slag gaan. De andere routes zijn Utrecht-Woerden, Utrecht-Amersfoort, Utrecht-Veenendaal, Amersfoort-Soest-Baarn-Hilversum en Amersfoort-Bunschoten.
Van links naar rechts: Wethouder Peter Bekker (gemeente IJsselstein), Wethouder Ellie Eggengoor (gemeente Nieuwegein), Gedeputeerde voor Mobiliteit Arne Schaddelee (provincie Utrecht) en Wethouder Lot van Hooijdonk (gemeente Utrecht).