GroenLinks (GL) in Nieuwegein maakt zich zorgen over de informatievoorziening naar inwoners die betrekking hebben op de overgang van de verschillende sociale voorzieningen naar de gemeenten. Erna Kotkamp, fractievoorzitter van GL in Nieuwegein: ‘Er komen van verschillende kanten signalen binnen dat het nog steeds moeilijk is relevante informatie te vinden en dat ondanks de inzet van de mensen van de sociale wijkteams en gemeente dit nog niet vlekkeloos loopt. Mensen lijken nog steeds heen en weer geslingerd te worden tussen gemeente en sociaal wijkteam en de meest basale vragen lijken niet beantwoord te kunnen worden. De fractie van GroenLinks heeft vragen over gesteld tijdens de raadsvergadering van 19 februari. De problematiek werd erkend en er wordt op korte termijn verbetering beloofd.’
In de vorige raadsvergadering vroeg GL hier ook al aandacht voor. Dit ging toen over de beschikbaarheid van een goede sociale kaart die zowel online als offline aangeboden zou worden waarmee inwoners op weg geholpen worden lokale, relevante informatie te krijgen over waar ze met welke (zorg)vraag terecht kunnen. Kotkamp: ‘GroenLinks ziet echter dat de beloofde digitale sociale kaart zoals aangeboden door Geynwijs weinig en afdoende relevante informatie biedt en ook hierover klachten binnenkomen van inwoners. Ook in vragen hierop heeft het college toegezegd dat dit op korte termijn verbeterd zal worden.’
Ook de net uitgekomen gemeentegids laat veel ruimte voor verbetering over, laat Kotkamp weten. De nieuwe editie is ondanks alle veranderingen nog steeds op dezelfde manier gemaakt met veel ontbrekende informatie. ‘Zo zijn gegevens van verschillende organisaties in de gemeentegids sterk verouderd en/of ontbreken de gegevens van veel lokale initiatieven en organisaties die bijdragen aan een divers, gezond en maatschappelijk betrokken Nieuwegein. Gegevens en initiatieven die binnen verschillende afdelingen van de gemeente wel bekend zijn.’ GroenLinks heeft hier schriftelijke vragen gesteld en hoopt ook hier snel antwoord op te krijgen en vooral dat het college prioriteit geeft aan het verbeteren van de informatievoorziening naar inwoners toe.