Op maandagochtend 10 augustus wordt een 78-jarige vrouw uit Nieuwegein op haar huistelefoon gebeld door een man die zegt van de bank te zijn. Hij meldt dat haar bankpas en computer zijn gehackt. Hij weet haar zover te krijgen om haar bankpas in een enveloppe te doen en die aan een andere ‘bankmedewerker’ mee te geven, die bij haar aan de deur komt. Ook weet de man aan de telefoon haar pincode te ontfutselen. Met die bankpas en pincode wordt vervolgens voor meer dan tienduizend euro gepind in Nieuwegein, Utrecht, Ede en Arnhem.
Op zondag 09 augustus ontvangt een 78-jarige vrouw uit Nieuwegein een mail die ogenschijnlijk van haar bank is en waarin wordt gemeld dat het een zeer belangrijke mededeling betreft. De Nieuwegeinse vertrouwt de mail terecht niet en gooit hem weg.
De dag daarna, maandag 10 augustus, krijgt zij in de ochtend op haar huistelefoon een telefoontje van een man die zegt van haar bank te zijn. De man hangt een heel verhaal op dat de bankpas en haar computer zijn gehackt. Hij ‘helpt’ haar bij het inloggen op haar bankrekening en laat haar daar meerdere handelingen uitvoeren. Dan zegt hij dat zij een nieuwe bankpas zal krijgen, maar dat zij de oude eerst in een enveloppe in moet leveren en dat, als zij haar oude pincode wil behouden, zij de pincode op een briefje in de enveloppe erbij moet doen. Een medewerker zou binnen een half uur de enveloppe op komen halen.
Inderdaad verschijnt vlak daarna een Nederlands sprekende getinte jongeman aan de deur, begin 20, donker krullend haar en hij draagt een mondkapje. Zij heeft op dat moment de ‘bankmedewerker’ nog steeds aan de telefoon. Zij geeft de man aan de deur een enveloppe met alleen haar bankpas (dus zonder een briefje met de pincode), waarna de man meteen vertrekt. De ‘bankmedewerker’ aan de telefoon vraagt haar, in het kader van het onderzoek naar de hack van haar rekening, om haar pincode, maar omdat zij er toch een raar gevoel bij heeft, geeft zij hem expres meerdere malen een verkeerde code. De man voelt kennelijk dat zij de verkeerde pincode geeft, want hij vraagt meerdere malen om de juiste pincode, die zij uiteindelijk na meerdere malen verkeerde pincodes te hebben gegeven toch geeft. De man is kennelijk dan overtuigd dat hij de juiste pincode heeft gekregen. Hij geeft aan dat hij op basis daarvan het onderzoek naar het hacken van haar bankrekening kan afronden en hangt op.
Diezelfde middag krijgt de Nieuwegeinse een vriendin op bezoek, aan wie zij het verhaal van die ochtend vertelt. De vriendin vertrouwt het voor niet en adviseert haar om de politie te bellen. Daar krijgt zij het advies meteen de fraudehelpdesk van haar bank te bellen. Dat doet zij, maar er blijkt inmiddels al voor meer dan tienduizend euro van haar rekening te zijn opgenomen. Dat blijkt op meerdere plaatsen te zijn gebeurd: Nieuwegein, Utrecht, Ede en Arnhem, waarbij in Arnhem in meerdere winkels van de bankpas gebruik is gemaakt.