Zojuist teruggekomen van vakantie, ontmoet ik op de buurtbarbecue een aantal bewoners van onze wijk (Batau zuid). Een scala aan “groene ergenissen” in de wijk worden mij voorgeschoteld.1. “Waarom doet de Gemeente niets aan het kroos in de sloten? We zien sinds twee jaar geen vissen meer in het overigens heldere water. Ik heb het al diverse malen gemeld bij de Service-lijn.”2. “Waarom zien we geen eenden meer in de sloten? Wat is daarvan de oorzaak?”3. “Er is geen doorstroming in de sloot achter ons huis. Vorig jaar heeft het Hoogheemraadschap de sloten uitgebaggerd, maar we zien geen verbetering. De vissen gaan dood als gevolg van een tekort aan zuurstof in het water. Kroos is ons inziens de boosdoener.”4. “Het hoge onkruid op het speelpleintje zorgt voor een armoedige aanblik. Het weerhoudt potentiële kopers om een woning in de wijk te kopen. Voorheen kwam er regelmatig iemand het pleintje onkruid-vrij maken. Sinds enkele jaren is hier de klad in gekomen. Wat is hiervan de oorzaak? Bezuinigingen bij de gemeente?”Mijn antwoord is:· Meld de problemen bij de Service-lijn. Hoe meer meldingen hoe eerder er wat aan gedaan wordt.· Meld de klachten ook bij het wijknetwerk. Het wijknetwerk bewaakt o.a. de klachtenafhandeling door de gemeente. Het wijknetwerk heeft regelmatig overleg met de gemeentelijke wijkmanager en de wijkwethouder.· Pas als klachten structureel zijn en door de gemeente niet worden aangepakt kan de politiek iets gaan doen. Pas dan gaan wij vragen stellen aan de verantwoordelijke wethouder.Maar de verantwoordelijken voor de desastreuze gevolgen voor het milieu en de aanblik van de wijk mogen wat mij betreft ook direct zelf initiatief nemen. We starten het nieuwe seizoen weer met frisse moed.Hans Los
VVD fractie Nieuwegein
Commissie RIM.