Net als in veel andere gemeenten is in Nieuwegein een PvdA Ombudsteam gestart. Met welke vragen kunnen inwoners bij een ombudsteam terecht? Coördinator Kelly Hamoen: “Loopt u vast in een wirwar van regels? Wordt u van het kastje naar de muur gestuurd? Voelt u zich onrechtvaardig behandeld door een gemeentelijke instantie of duurt uw uitkeringsaanvraag veel te lang? Het PvdA Ombudsteam Nieuwegein probeert hiervoor samen met u een oplossing te vinden.”
PvdA-lid of niet, het Ombudsteam helpt alle inwoners van Nieuwegein met problemen, vragen of klachten over diverse instanties of gevolgen van bepaald beleid. Het doel van het Ombudsteam is om de problemen en klachten te signaleren en mensen te ondersteunen bij het oplossen ervan. Hierbij ondersteunt het Ombudsteam u bijvoorbeeld bij de zoektocht naar de juiste voorzieningen en regelingen. Of helpt zij bij praktische problemen rondom de uitkering en de belastingaangifte. Hierbij worden geen taken overgenomen van officiële instanties, maar wordt juist zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande voorzieningen. Indien nodig schakelt het Ombudsteam haar netwerk in van raadsleden, wethouders, Statenleden en Tweede Kamerleden.
Daarnaast treedt het Ombudsteam op als Meldpunt Sociale Zekerheid. Er zijn forse verslechteringen doorgevoerd in de Wet Werk en Bijstand en de Wet Sociale Werkvoorzieningen. Mensen die hierdoor in (financiële) problemen komen, kunnen zich bij het Meldpunt melden. Er wordt gezamenlijk naar een oplossing gezocht. Tevens signaleert het Ombudsteam de problemen naar de lokale politiek, zodat zij inzicht krijgen in de gevolgen van de maatregelen.
Het Ombudsteam bestaat uit negen vrijwilligers die zowel telefonisch als online bereikbaar zijn. U kunt een e-mail sturen naar pvdanieuwegein@gmail.com of telefonisch contact opnemen met de coördinator Ombudsteam, Kelly Hamoen op 06-228 128 11.