Eerste tram Uithoflijn aangekomen in Nieuwegein

De eerste tram voor de Uithoflijn is in de nacht van donderdag 8 op vrijdag 9 december 2016 aangekomen na een reis van bijna 2200 kilometer. Die voerde vanuit het Spaanse Zaragoza via nationale Franse wegen, omdat het transport te zwaar is volgens de regels voor de Franse tolwegen. De rit ging met maximaal 60 kilometer per uur door pittoreske Franse dorpjes en vervolgens over de Duitse snelwegen via de Nederlandse A2 naar de remise in Nieuwegein. Het bijzondere transport op een uitschuifbare dieplader reed met verkeersbegeleiding en kreeg op de Duitse Autobahn zelfs politie-escorte. Onderweg passeerde ze zo’n tweehonderd rotondes en vele verkeersborden die voor het transport weggehaald moesten worden en daarna weer teruggeplaatst moesten worden. Zo is bijvoorbeeld in Nieuwegein de vluchtheuvel op de Utrechtsestraatweg weggehaald en komen er drie ‘mobiele’ verkeersborden. De route is voorafgaand aan het eerste transport helemaal verkend door transporteur Van der Vlist.

Deze tram is de eerste van in totaal 27 trams die voor de Uithoflijn besteld zijn. Vanaf eind februari volgt maandelijkse levering en transport van trams nummer twee, drie, vier en vijf. Daarna is er tweewekelijkse levering en transport van de overige 22 trams. Het Spaanse bedrijf CAF levert de lagevloertrams van 33 meter lang en 2,65 meter breed. Per tram kunnen er 216 reizigers mee. De tramstellen gaan gekoppeld rijden, waardoor de capaciteit verdubbelt. De trams zijn standaard uitgerust met airconditioning en informatieschermen.

U kunt de eerste tram van buiten bewonderen op woensdag 18 januari tijdens de open middag van 14.30-16.30 uur. Ook is het dan mogelijk om virtueel een eerste tramrit mee te maken in de levensechte tramsimulator. Trambestuurders-in-opleiding gebruiken deze simulator om te oefenen. Adres: Remiseweg 7, 3438 LA Nieuwegein.

In het voorjaar van 2017 rijden de trams speciale nachtelijke toelatingsritten tussen Utrecht Centraal Jaarbeursplein en de remise in Nieuwegein. Medio 2017 start het testrijden tussen Utrecht Centraal Centrumzijde en P+R De Uithof. In deze periode worden de trams getest, de traminfrastructuur getest en wordt gekeken of de trams en de traminfrastructuur goed samenwerken. Daarna toetsen provincie Utrecht en U-OV tot medio 2018 het tramvervoerssysteem: onder meer de dienstregeling, de aansluiting met ander openbaar vervoer en de bereikbaarheid van het spoor voor nood- en hulpdiensten. Medio 2018 kunnen passagiers meerijden.

Video is van Rob Wientjes.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk