Naar aanleiding van klachten vanuit de samenleving hebben CDA en VVD gisteren gezamenlijk kritische vragen gesteld over de recente gladheidsbestrijding in Nieuwegein. Locaties en routes die binnen de prioriteiten van de gladheidsbestrijding lijken te vallen waren vaak nog spekglad. Vooral voor fietsers en voetgangers was het op diverse plekken in Nieuwegein flink glijden.
In winters weer, zoals de afgelopen dagen, is het altijd een uitdaging voor de gemeente om snel op de belangrijkste plekken sneeuw- en ijsvrij te krijgen. CDA en VVD erkennen dat een flink team van medewerkers van de gemeente zich hiervoor in korte tijd inzetten. Maar ook dan is het uiteraard niet altijd mogelijk om overal tegelijk te zijn. “We constateren dat de gladheidsbestrijding in de afgelopen dagen niet naar tevredenheid en verwachting van veel inwoners is verlopen. Zo hebben we vooral klachten gehoord over gevaarlijke situaties voor fietsers en voetgangers”, aldus CDA-raadslid Gerben Horst. Hij wijst daarbij naar het voorstel van de Fietsersbond in Utrecht die wil dat gemeenten veeg- en borstelmachines aanschaffen om fietspaden bij sneeuwval begaanbaar te houden.
“Ook op City Plaza en met name rondom het Stadshuis was het op koopzondag 28 december op veel plekken erg glad. Dat stimuleert mensen niet om gezellig te gaan winkelen in deze belangrijke maand voor de winkeliers. Het was dan ook opvallend rustig buiten het overdekte deel van City Plaza”, aldus VVD-fractievoorzitter Mark Snoeren. Hij wijst verder nog op het risico van schadeclaims voor de gemeente bij onvoldoende gladheidsbestrijding.
Er lijkt bij inwoners nogal wat onduidelijkheid te zijn over de volgorde waarin de gemeente aan gladheidsbestrijding doet. Horst en Snoeren verwijzen daarom naar de informatiepagina op de gemeentelijke website. Vooral de kaart met de drie fases van gladheidsbestrijding kan voor inwoners erg informatief zijn. Snoeren: “Daarnaast is het ook noodzakelijk dat inwoners zelf hun stoepen proberen sneeuw- en ijsvrij te maken en houden. De medewerkers van de gemeente kunnen dat niet bij elke straat, fietspad en stoep in de stad doen.”