Het is zover! Op 22 mei zijn de eerste twee van de vier sluisdeuren (in Chinees 锁门) voor de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis vertrokken vanuit Shanghai. De enorme deuren komen begin juli aan in Schiedam. In de loop van de zomer komen de deuren vervolgens naar Nieuwegein.
In etappes naar Nieuwegein
De deuren komen naar verwachting begin juli aan bij de werf van Mammoet in Schiedam. Daar gebeurt de verdere afbouw van de deuren, die ieder 28 meter lang, 6,25 meter dik en 14 meter hoog zijn en per stuk na afbouw 490.000 kilo wegen. Sas brengt dan diverse installaties aan, zoals aandrijving en een deel van de installaties die nodig zijn voor de bediening van de sluisdeuren. De afbouw duurt ongeveer een maand.
Als volgende stap vervoert Sas van Vreeswijk de deuren van Schiedam naar Nieuwegein. De deuren komen naar verwachting eind juli aan. Dan plaatst Sas van Vreeswijk ze op hun plek in de deurkassen. Deze eerste twee deuren komen in het buitenhoofd (Lekzijde).
Imposant
De aankomst in Nieuwegein en de plaatsing van de deuren belooft een imposant schouwspel te worden. Rijkswaterstaat en Sas van Vreeswijk regelen dat publiek dit vanaf een mooie uitkijkplek goed kan zien.
Er komen in totaal vier sluisdeuren, twee voor ieder sluishoofd. Sas van Vreeswijk verwacht dat de twee deuren voor het binnenhoofd in juni uit Shanghai vertrekken. Ook deze worden in Schiedam afgebouwd en zullen dan in de loop van augustus worden geplaatst.
Chinese fabrikant
Sas van Vreeswijk heeft de productie van de sluisdeuren gegund aan een producent in China. Hierbij is Sas niet over één nacht ijs gegaan en heeft wereldwijd naar geschikte producenten gekeken. Bij de keus voor de Chinese producent gaf de prijs-kwaliteitverhouding de doorslag. Bovendien is de producent een bekende speler als het gaat om sluisdeuren. Hij heeft ook de deuren voor de nieuwe sluis in Antwerpen gemaakt. Om voortgang en kwaliteit te waarborgen, zijn er steeds medewerkers van Sas van Vreeswijk ter plekke om de productie te begeleiden.
Volgen
Weten waar de sluisdeuren zich bevinden? Het schip is te volgen op www.vesselfinder.com. Het enige dat je nodig hebt, is de naam van het schip (Paderewski) en de IMO-code (IMO / MMSI 9731389 / 210638000). De Paderewski vaart door de Indische Oceaan via het Suez Kanaal en de Middellandse Zee naar Schiedam.
Verbreding met 3e kolk verbetert doorstroom binnenvaart
De Prinses Beatrixsluis is de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland en ligt in het Lekkanaal. Dit kanaal is de belangrijkste rechtstreekse verbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. Omdat steeds meer schepen het Lekkanaal gebruiken, dreigt de Prinses Beatrixsluis een knelpunt te worden. Daarom zorgt Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat voor de aanleg van de 3e kolk Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal.