Onlangs heeft Dex Oil bv uit Nieuwegein op verzoek van Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) een stand gehad tijdens de open dag van RMN waar bezoekers kennis konden nemen van hetgeen RMN exact doet en tevens van de vergroeningsmaatregelen welke zij enige jaren geleden heeft genomen.
Uit het gesprek met de wagenparkbeheerder en chef werkplaats Harry Akker dat de CEO en CMO van Dex Oil bv hebben gehad bleek, dat alle inzamel auto’s en hydraulische systemen sinds 2021 volledig op DEX QM Smeerolie draaiden en er zelfs bij de aanschaf van nieuwe auto’s direct werd gewisseld naar DEX QM smeerolie. Op de vraag waarom dat niet bleek uit de leveranties door Dex Oil werd geantwoord, dat wisseling van olie vrijwel niet nodig was op basis van analyses. Af en toe een klein beetje aanvullen was voldoende. Dex Oil was daarmee slachtoffer van haar eigen succes.
Nog verrassender werd het toen in het gesprek geconstateerd werd, dat de DEX QM smeeroliën zijn ingezet gelijk met de invoering van HVO als brandstof. HVO heeft een calorische waarde die ongeveer 11% lager ligt dan die van gewone diesel, hetgeen had moeten leiden (zelfde wagenpark, zelfde routes) tot een aanmerkelijk hoger brandstofverbruik.
‘Het tegendeel bleek waar. Zelfs met HVO werd goedkoper gereden dan voor de overgang op DEX QM smeerolie. Bij oudere auto’s constateren wij vaak hoge besparingspercentages en terugkeer van het vermogen naar af fabrieksniveau, maar dit was mbt RMN buiten verwachting’ aldus wagenparkbeheerder Harry Akker van RMN.
‘Ook bij de hydraulische systemen (walsen, persen en systemen op de inzamel auto’s) bleken problemen die voorheen regelmatig optraden (met name oververhitting) verdwenen’ zo laat Carl de Vries van Dex Oil bv uit Nieuwegein onze redactie weten.
Carl de Vries van Dex Oil bv aan de Galvanibaan 2 in Nieuwegein