Lean werken: waar draait het allemaal om?

lean werken

Als ondernemer of organisatie wil je succesvol zijn in wat je doet. Daarvoor zijn twee zaken belangrijk: dat alles binnen je organisatie goed voor elkaar is om het doel te dienen en dat je oog hebt voor wat de klant wil. Investeren in organisatie ontwikkeling is daarbij verstandig, maar zeker ook de intentie én inzet om Lean te werken. Deze bedrijfsfilosofie groeit sterk in populariteit, maar waar draait het nu eigenlijk allemaal om?

Verspilling verminderen
Lean werken draait om op het optimaliseren van je bedrijfsprocessen door het verminderen van verspilling. Dat hoef je niet helemaal letterlijk te nemen. Natuurlijk kan verspilling van materialen en grondstoffen een rol spelen, maar in feite gaat het om alle vormen van verspilling. Dus ook tijd en mankracht. Eigenlijk alles wat onderdeel uitmaakt van je bedrijfsprocessen en het einddoel niet of onvoldoende dient kun je als verspilling beschouwen. Het verminderen of volledig elimineren van deze verspilling zorgt voor een optimalisatie van je proces(sen).

Waarde voor de klant
Maar wat is dan dat einddoel dat we noemden in de vorige alinea? Je zou misschien zeggen: een verkoop. Maar wat volgens de principes van Lean werken voorop moet staan, is de waarde voor de klant. Wat is belangrijk voor de klant? Als je dan hebt geïdentificeerd, kun je processen daar volledig in het teken van stellen. Analyseer hoe het opbouwen van die gewenste waarde zo continu en efficiënt door het proces kan stromen, zodat de klant precies krijgt wat hij of zij wil en jij als bedrijf onderweg geen onnodige middelen, tijd en energie verspilt die het doel niet dienen.

Klant als initiator
Een ander belangrijk principe van Lean werken, is dat je niet werkt aan het opbouwen van voorraden, maar de klantvraag centraal stelt. De klant initieert jouw productieproces en bepaalt in feite het tempo. Je reageert op de vraag, en focust tegelijkertijd op een tijdige levering. Wanneer je geen voorraden opbouwt, dring je immers ook verspilling terug. Er ontstaan geen overschotten waar ook niet onnodig middelen in gestoken worden.

Altijd blijven verbeteren
Eigenlijk is het belangrijkste onderliggende principe van Lean werken het voortdurend blijven streven naar perfectie in de wetenschap dat die perfectie niet bestaat. Dat klinkt als het zo gesteld wordt misschien zinloos, maar in de praktijk houdt het in dat je continu bezig blijft met het verbeteren van je processen om ze goed mogelijk te optimaliseren. Het kan immers altijd nog weer een stukje beter, ook als je er al veel aan gedaan hebt om te verbeteren, is het uitgangspunt van de Lean bedrijfsfilosofie.

Het klinkt nu wellicht alsof Lean werken primair gaat om bedrijfsprocessen waarbij er iets fysieks geproduceerd wordt, maar dat is niet zo. Ook in de dienstverlening en de retail zijn de principes van Lean werken toe te passen om zo bedrijfsprocessen te optimaliseren, waarde te creëren voor de klant en verspilling terug te dringen. Het gaat immers om het centraal stellen van de behoefte van de klant en de instelling dat je altijd bezig blijft met kijken waar het nog beter kan.

criticalminds

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk