21 Maart mogen we weer gaan stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ik heb begrepen dat er in Nieuwegein 11 partijen mee doen. 11 partijen voor 33 raadszetels! Nou dat wordt dus dringen zou je denken, maar niets is minder waar. Want laten we eerlijk zijn, een paar van deze ‘partijen’ moeten eigenlijk gewoon weg en niet meedoen.
Wat nu Jan? Ga je aan de democratische grondbeginselen tornen? Nee, maar laten we nu eerlijk zijn. Wat brengt zo’n partij als die van Bakthali? Het enige wat zij kan is mensen beschadigen en zonder welke vorm van bewijs beschuldigen. Ik heb nog steeds nergens geen bewijs gezien dat er aangifte is gedaan door haar. En dat is toch wel iets wat je mag verwachten. De beschuldigingen liegen er niet om en als je een beetje lef hebt zorg je ervoor dat je de beweringen kan staven en dus aangifte doet. Dus kort gezegd: weg wezen met deze oproerkraaister en daar een persoon neerzetten die wil en kan meedoen om onze stad vooruit te helpen.
Dan hebben we de Lokale Vernieuwing. U weet wel, dat is oude wijn in nieuwe zakken. Daar zitten gewoon een paar zakkenvullers bij die aan hun hypotheek moeten denken. Sorry, maar die mensen die nu op die lijst staan zitten nu ook al in de politiek maar hebben eerst bij ieders Belang hun zakken gevuld en hebben daar een flinke ruzie veroorzaakt, wat ook een beetje riekt naar eigen belang. Dus eerlijk gezegd: weg ermee en ook die eventuele plekken door serieuze mensen laten opvullen.
Dan hebben we nog ieders Belang en ja hoor, daar is ze weer: Jacqueline Verbeek. Verbeek is weer opgestaan na de politieke oorlog binnen haar fractie. Zouden die aangiften nu echt zijn gedaan? En hoe is dat dan afgelopen! Want daar hoor ik niemand meer over, ook niet die Haitze de Jong die een hele grote mond had over mevrouw Verbeek. Dus wat is daar nu de status van? Maar ik moet zeggen, wat je er ook van vindt, één lokale partij moet kunnen. Maar of dit nu één van deze moet zijn ? Ik kan me er niet in vinden maar als er dan toch één moet komen dan maar ieders Belang.
Ik heb gezocht naar zaken die deze drie partijen hebben bereikt, maar ik kan gewoon niets vinden waardoor het leven van de inwoners van Nieuwegein beter, gemakkelijker en anders is geworden.
Het weinige wat wel telkens naar boven komt drijven is dat deze drie partijen een enorm Calimero gedrag vertonen. ‘Hullie zijn groot en ikke is klein’ dan ga ik schelden en tieren en hele erge dingen roepen om de inwoners te laten zien hoe zielig ik ben. O nee, en dat is niet eeerlijk.
Nog even een andere zaak die mij te oren is gekomen en dat betreft onze BOB de bouwer (wethouder Hans Adriani PvdA) die doet namelijk ook nog meer dingen dan alleen maar bouwen en dat is af en toe rommelen in de portefeuille van een collega door te zeggen dat er in Nieuwegein hele schone bussen rijden. Maar wij hebben in Nieuwegein een raadslid dat zich als een terriër vastbijt in zaken en het tot op de bodem uitzoekt. Dit raadslid, Ton de Mol van de VSP (absoluut niet mijn partij) heeft hier wel een punt. Meneer Adriani stelt in een vergadering glashard dat er schone bussen rijden, helaas is dit niet waar! Gaat hij nu sorry zeggen zoals hij beloofd heeft in één van de afgelopen vergaderingen? Daar wil ik wel bij zijn. Nee, nog niet bij een bakje koffie.
Beste Jan,
Fijn dat je even over die bussen begint, want inderdaad maakt je partijgenoot Ton de Mol daar steeds opmerkingen over. Afgelopen donderdag stuurde hij mij een lange mail met stukken over dit onderwerp.
Wat is er aan de hand? Ton maakt zich zorgen over de luchtvervuiling als gevolg van bussen die door Nieuwegein rijden. Een terechte zorg. Euro 6 zou de norm moeten zijn, en liefst zelfs elektrisch. Daarom heeft de Bru, die in 2014 nog verantwoordelijk was voor de bussen in de stadsregio Utrecht, in de concessie die tot 2023 loopt bedongen dat bussen aan die strenge norm moesten voldoen. Dat blijkt ook uit deze quote van de gemeenteraad van Utrecht, die Ton bij zijn mail meestuurde:
‘BRU heeft dan ook, met warme instemming van de Utrechtse delegatie, ingezet om voor de huidige stadsbussenconcessie Euro VI bussen te eisen die aan zware uitstootnormen moeten voldoen.’ Hieronder vallen ook de bussen die vanuit deze concessie door Nieuwegein rijden. Schone bussen dus.
Ton heeft gelijk als hij zegt dat er ook bussen door Nieuwegein rijden die niet onder deze regeling vallen. De provincie Utrecht, maar bijvoorbeeld ook de provincie Gelderland en Noord-Brabant, zijn verantwoordelijk voor die bussen. En in de strijd om ook die bussen schoner en liefst elektrisch te krijgen, zul je mij altijd vooraan in de strijd vinden. Net zoals ik in het bestuur van de Bru in 2014 vol achter de schone concessie voor de stadsregio ben gaan staan.
Hartelijke groet,
Wethouder Hans Adriani
Beste Jan,
Je ziet je wordt op je wenken bediend dank zij de wethouder die jij probeert te beschuldigen van rommelen in andermans portefeuille en zaken probeert aan te wrijven waar hij zijn uiterste best voor doet om te realiseren.
Je slaat in je artikel wel meer ferme taal uit die je niet kan bewijzen getuige je uitspraak over zakkenvullende gemeente raadsleden die dit enkel voor hun hypotheek doen. In de alinea ervoor heb je het nog over iemand die zijn of haar uitspraken niet kan bewijzen. Besef je wel dat jij hetzelfde doet en dit op alle gemeenteraadsleden kan slaan. Dit is ronduit zeer beledigend en en stigmatiserend en maakt je geen haar beter dan degene die je in die vorige alinea verguist. Dit alles dus volgens het gezegde “De pot verwijt de ketel”. Ik wens je veel wijsheid en onpartijdigheid toe want je laat ook nog eens een keer je voorkeur uitgaan naar een van die drie partijen die jij even daarvoor zo verguist, wees dan eerlijk en blijf bij je standpunt. De beste lokale partij, die niet jouw partij is, heeft het vaker bij het rechte eind dus overweeg je keuze en geef je mening met open vizier, doe ik ook!
Groet Jos van Rossum
Beste Jan,
Met groot genoegen heb ik vastgesteld dat we er ook weer een kritisch deskundige bij hebben die iets te zeggen heeft over de enorme vervuiling die wordt veroorzaakt door de bussen die door Nieuwegein rijden. Ik ken je niet en dat vind ik jammer. Veel deskundigen op het vlak van ons regionale openbaar vervoer ken ik namelijk wel.
Even de feiten op een rij: Bij de start van de huidige concessie van het openbaar vervoer [de opvolger van de drie voorgaande concessies: Stad Utrecht, Streek Utrecht en Tram], die wordt uitgevoerd onder de merknaam U-OV, heeft de stad Utrecht nieuwe bussen gekregen die voldoen aan de Euro-6 norm. De streekbussen die in de jaren ervoor waren ingestroomd en die voldoen aan de Euro-5 norm bleven deel uitmaken van het wagenpark. Gelukkig maar want een zo snelle vervanging van die, vrijwel nieuwe, bussen zou een enorme kapitaalvernietiging hebben opgeleverd waarvoor de inwoners van de regio uiteindelijk moeten opdraaien.
Maar hoe ‘vervuilend’ zijn die Euro-5 bussen dan eigenlijk? Als wij denken aan vervuilende dieselmotoren denken wij meestal, zonder dat we ons dat bewust zijn, aan de oude ronkende diesels van voor de tijd van Euro-normen. Vergeleken met de dieselmotoren van bussen van rond het begin van deze eeuw zijn de huidige bussen echt geen grote vervuilers meer. Alle motoren die beter zijn dan Euro-3 hebben afgedaan met roet-pluimpjes en grijze walm uit de uitlaat en met alle niet zichtbare of anders waarneembare verontreiniging.
Er is een recente ontwikkeling die de vermindering van de verontreiniging nog verder ondersteunt. De bussen in de regio Utrecht rijden tegenwoordig niet meer op ‘normale’ diesel maar op GTL, een diesel-vervangende brandstof die, in een fabriek in Qatar, uit overtollig aardgas wordt gemaakt. Deze GTL [Gas To Liquid] bevat slechts een fractie van de vervuilende stoffen die te vinden zijn in de normale diesel die nog steeds bij het tankstation wordt verkocht.
Voor de toekomst kijken we natuurlijk uit naar nog schonere vormen van openbaar vervoer maar over de huidige bussen kunnen we, althans in onze regio, best wel trots zijn. Vergeleken met de auto’s waarin u en ik door Nieuwegein rijden zijn de bussen van het openbaar vervoer in recente jaren heel snel heel veel schoner geworden. En dat is een feit!!
Goeie bal Chris!!
Gr. Jos