Video update: Inhijsen nieuwe sluisdeur Prinses Beatrixsluis trok veel publiek

 

Uiterst langzaam ging vandaag de eerste enorme grote sluisdeur van 14 meter hoog en 28 meter breed met een gewicht van 490.000 kilo de lucht in. Het is één van de vier sluisdeuren van de nieuwe sluiskolk bij de Beatrixsluis in Vreeswijk. “Het plaatsen van die deuren is gewoon heel belangrijk”, zegt Sylvia Kramer van Rijkswaterstaat. “Als ze geplaatst zijn, werken ze nog niet. Maar het is wel een heel belangrijk tussenmoment dat de deuren geplaatst worden.” Woensdagmiddag 25 juli jl.  heeft Pastoor van der Vegt van de parochie van de Heilige Drie-eenheid in Vreeswijk traditioneel de 3e kolk van de Prinses Beatrixsluis ingezegend.

Een 42 meter hoge rode kraan op een ponton bracht de deur naar de juiste plek. ‘Met zo’n enorm gewicht moet dat uiteraard heel rustig gebeuren. Om de zaak in evenwicht te houden wordt als contragewicht water achterin het ponton gelaten. Om te voorkomen dat scheepvaart door golfslag roet in het eten gooit, moeten ze hier tijdelijk wat rustiger voorbij varen’ aldus Rijkswaterstaat. Even na 11.00 uur was de sluisdeur uit de duwbak gehesen waar die gisteren laat in de middag uit Schiedam arriveerde. Tegen 16.00 uur arriveerde de ponton op de plek om de deur erin te hijsen. Rond 23.00 uur was de klus geklaard. Vrijdag 24 augustus wordt de tweede deur geplaatst. Naar verwachting begin september volgt de plaatsing van sluisdeur drie en vier in het binnenhoofd (kanaalzijde). Deze deuren zijn op 15 augustus in Schiedam gearriveerd en worden daar de komende weken afgebouwd.

Wachttijden
Jaarlijks passeren zo’n 50.000 schepen het sluizencomplex dat in 1938 is gebouwd en werd vernoemd naar de toen net geboren prinses Beatrix. Tachtig jaar lang voldeden de twee sluiskolken tussen de Lek en het Amsterdam-Rijnkanaal, maar ’t werd steeds drukker en de schepen steeds groter.

De derde sluiskolk moet er voor zorgen dat de wachttijden voor de schippers niet te ver oplopen. Doordat de kolk 300 meter lang is (de twee anderen zijn 225 meter), kunnen alle moderne binnenvaartschepen deze route gebruiken. Pas in februari 2019 zal het eerste schip geschut worden.

Bijna onzichtbaar
Om de monumentale status van het complex niet aan te tasten, wordt de nieuwe sluiskolk voorzien van schuifdeuren. De twee oude sluizen kenmerken zich door de hoge witte rechthoekige portalen waar de sluisdeuren naar boven worden gehesen. De nieuwe deuren zijn straks bijna niet zichtbaar.

Maar voor nu zijn ze dat dus wel, en dat trekt veel belangstellenden naar de waterkant aan de Voorhavendijk in Vreeswijk. Veel mensen met de camera in de aanslag. Onze videograaf Bart van Rooijen was ook ter plekke en maakte een videoverslag van het verplaatsen van de eerste deur die gemaakt is in China. De eerste twee van de vier deuren waren op 22 mei jl. transport gegaan en op 30 juli in Schiedam aan gekomen om af te bouwen.

De nieuwe sluisdeur rond 15.12 uur vlakbij zijn plek.

Hij past! …………………… Precies.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren