Krantenknipsels, foto’s, videomateriaal, dia’s maar ook brochures en onderdelen. Heeft u nog iets van de tram Utrecht – Nieuwegein/IJsselstein (afgekort SUNIJ, ook wel SUN) in uw bezit, of kent u iemand die dit heeft bewaard? Dan komt oud Nieuwegeiner Diederik graag in contact met u. Diederik verzamelt namelijk alles over de sneltram Utrecht – Nieuwegein/IJsselstein.
Dat varieert van de bouw eind jaren ’70 tot aan de recent geopende Uithoflijn. Wellicht zijn er onder de lezers ook (oud)trambestuurders die hem een stapje verder kunnen helpen met zijn verzameling. Alle items krijgen thuis een mooie plek in de vitrinekasten. Contact via de mail stelt de oud Nieuwegeiner zeer op prijs. Zijn e-mailadres is: tram030@kpnmail.nl.
Over de sneltram
De Sneltram Utrecht – Nieuwegein/IJsselstein (afgekort SUNIJ, ook wel SUN), ook bekend onder Regiotram Utrecht, is een trambedrijf in de gemeente Utrecht en in Nieuwegein en IJsselstein. De sneltram werd in de jaren 80 aangelegd om de groeikernen/slaapsteden te ontsluiten. In 2019 is er in het verlengde een tramlijn geopend naar het universiteitscomplex De Uithof om een drukke busverbinding hiernaartoe te vervangen. Tegelijkertijd wordt het gehele tramnetwerk verbouwd van gebruik door hogevloertrams naar lagevloertrams. Totdat de gehele lijn met lagevloertrams kan worden bereden beginnen de beide tramlijnen aan weerszijden van het Utrechtse Centraal Station.
Tussen 1883 en 1929 verbond de tramlijn Utrecht – Vreeswijk de plaatsen Utrecht, Jutphaas en Vreeswijk.
Voor een verbinding tussen de stad Utrecht en de nieuwe woonkern Nieuwegein, een stedelijke uitbreiding van de bestaande dorpskernen van Vreeswijk en Jutphaas, heeft men zowel een trein (zoals in Zoetermeer), een trolleybus als een sneltram overwogen. Bij de treinvariant zou de spoorlijn na Lunetten en het viaduct van Rijksweg 12 afbuigen van de spoorlijn Utrecht – ‘s-Hertogenbosch. Anticiperend op een treinverbinding werd op de koersrol van de eerste sprinters de bestemming “Nieuwegein” opgenomen.
De keuze viel uiteindelijk op een sneltramverbinding. De tramlijn is aangelegd door de NS. De exploitatie werd vanaf het begin echter uitbesteed aan busmaatschappij Westnederland, die gemakkelijk buschauffeurs kon opleiden tot de combifunctie trambestuurder/buschauffeur. Vanaf 1994 verzorgde Midnet de tramdienst, omdat de Nieuwegeinse vestiging van Westnederland niet zoals de rest overging naar de ZWN-Groep, maar naar Midnet. Vanaf 1999 exploiteerde Connexxion, als rechtsopvolger van Midnet, de sneltram. Op 8 december 2013 kreeg de sneltram zijn vierde exploitant: Qbuzz. Het beheer van de infrastructuur, met uitzondering van de haltes, was tot eind 2010 in handen van ProRail. Daarna ging het over naar het Bestuur Regio Utrecht (BRU).
Op 17 december 1983 reden de sneltrams voor het eerst. Lijn 100 reed van het Moreelsepark naar Nieuwegein-Zuid en lijn 101 reed van het Moreelsepark naar Nieuwegein Doorslag. Op 14 december 1985 werd lijn 101 verlengd naar IJsselstein. De eindhalte was Achterveld. De oorspronkelijke lijnnummers zijn in 1994, door een herverdeling in het streekvervoer en het ontstaan van Midnet, gewijzigd in 60 en 61. De lijnnummers zijn echter niet aan de buitenzijde van de trams te zien; alleen de eindbestemming wordt vermeld.
Per 2 juli 2000 is lijn 61 verlengd en rijdt deze na IJsselstein Achterveld door naar IJsselstein Binnenstad en IJsselstein-Zuid in de nieuwbouwwijk Zenderpark.
Vanaf 2009 werd het Utrechtse stationsgebied vernieuwd. Om ruimte te scheppen hiervoor, is de sneltramlijn in stappen ingekort tot het Jaarbeursplein. Het aantal reizigers van de sneltram nam mede hierdoor af, vanwege langere loopafstanden naar de binnenstad en het overige openbaar vervoer.
Met de Uithoflijn is de tram in december 2019 voor de reizigersdienst nog niet teruggekeerd aan de Centrumzijde van Utrecht Centraal, maar er is wel een spoorverbinding om de twee tramlijnen met elkaar te verbinden.
De Uithoflijn
Op 16 december 2019 werd de verlenging van de sneltramlijn in gebruik genomen richting Stadion Galgenwaard en universiteitscomplex De Uithof. Deze verbinding heeft buslijn 12 vervangen, die ondanks de inzet van extra grote (dubbelgelede) bussen en een hoge frequentie al jaren kampte met een ondercapaciteit.[6]
De Uithoflijn heeft een volledig vrije baan. Alleen in De Uithof deelt de lijn zijn tracé met andere lijnbussen. De lijn eindigt bij P+R Science Park. Daar is ook een opstelterrein voor 6 trams, waar ook klein onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden kunnen plaatsvinden.
Het eerste tramstel voor de Utrechtse sneltram wordt afgeleverd; 17 juni 1982