Gedeeltelijke scheepvaartstremming Prinses Beatrixsluis op 29 april tijdens inspectie- en reparatiewerkzaamheden

Op zondag 29 april voert Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat tussen 08.00 en 20.00 uur inspectie- en reparatiewerkzaamheden uit aan de oostelijke kolk van de Prinses Beatrixsluis. Deze kolk is dan gestremd, de westelijke kolk is wel beschikbaar voor de scheepvaart.

Stortsteen
Het gaat om de inspectie en reparatie van het stortsteen bij het buitenhoofd (Lekzijde) van de oostelijke kolk van de sluis. Met behulp van onderwaterbeton repareert Sas van Vreeswijk stortsteen en vult waar nodig stortsteen aan.

Sas van Vreeswijk gebruikt deze stremming om ook verschillende mechanische onderdelen te testen en kleine onderhoudswerkzaamheden aan de hefdeuren uit te voeren.

Langere wachttijden
Hoewel de stremming op een rustig moment is gepland, hebben schippers tijdens deze stremming naar verwachting langere wachttijden. Dit kan tot een paar uur oplopen. Er worden daarom extra wachtplaatsen gecreëerd, de huidige overnachtingsplaatsen langs het Lekkanaal worden hiervoor tijdens de stremming grotendeels opgeheven. Borden geven dit ter plekke aan. Mochten de werkzaamheden minder tijd in beslag nemen, dan wordt de gestremde kolk eerder opengesteld voor de scheepvaart. Via twitter (@beatrixsluis) vermelden we deze dag de actuele wachttijden. De werkzaamheden veroorzaken geen hinder voor omwonenden.

Verbreding met 3e kolk verbetert doorstroom binnenvaart
De Prinses Beatrixsluis is de grootste monumentale binnenvaartsluis van Nederland en ligt in het Lekkanaal. Dit kanaal is de belangrijkste rechtstreekse verbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam. Omdat steeds meer schepen het Lekkanaal gebruiken, dreigt de Prinses Beatrixsluis een knelpunt te worden. Daarom zorgt Sas van Vreeswijk in opdracht van Rijkswaterstaat voor de aanleg van de 3e kolk Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren