Na ruim anderhalf jaar zoeken naar de beheerder van het fietspad langs de oostkant van het Merwedekanaal in Nieuwegein is de maat vol. Fietsersbond Nieuwegein roept de gemeente Nieuwegein op om haar verantwoordelijkheid te nemen: “Gemeente, maak een einde aan het wegkijken van overheden en aan het achterstallig onderhoud van dit ‘weesfietspad’!”
Fietsersbond Nieuwegein zocht ruim anderhalf jaar (lees hier de tijdlijn en het naar elkaar verwijzen van de overheden) naar wie toch de beheerder is van het fietspad op het Nieuwegeinse Liesboschterrein aan de oostkant van het Merwedekanaal. Het 450 meter lange pad tussen Liesboschbrug en Liesboschpad/Verlengde Hoogravenseweg in Utrecht ligt op grondgebied van Nieuwegein, maar heeft drie verschillende eigenaren: de Staat (noordelijk en zuidelijk deel), Ballast Nedam (middendeel) en de gemeente Utrecht, dat een piepklein driehoekje ter hoogte van de ANWB-garage in bezit heeft.
Schakel in het regionale fietsnetwerk
De betrokken overheden (gemeenten Nieuwegein en Utrecht, Rijksvastgoedbedrijf en Rijkswaterstaat) wijzen naar elkaar, terwijl Ballast Nedam het beheer heeft uitbesteed aan een onvriendelijk vastgoedbedrijf, dat vindt dat fietsers maar moeten omrijden. Fietsersbond Nieuwegein heeft de zoektocht naar de beheerder opgetekend in een vijf pagina’s lange tijdlijn. Want de belangenvereniging voor fietsers wil dat de verantwoordelijke beheerder ervoor zorgt dat het achterstallig onderhoud wordt aangepakt. Voorzitter Clarion Wegerif: “Het fietspad is een belangrijke schakel in het regionale fietsroutenetwerk. Naar schatting 3000 fietsers per etmaal rijden via dit pad vanuit Nieuwegein en IJsselstein naar Utrecht-Oost, Utrecht Science Park, De Bilt en verder. Het pad maakt ook deel uit van het fietsknooppuntennetwerk.”
Zorgen over achterstallig onderhoud
Fietsersbond Nieuwegein maakt zich zorgen over het gebrek aan onderhoud. Wegerif: “Het pad raakt steeds meer in verval. Vooral het noordelijk deel bij de A12 is slecht: steeds meer tegels breken, door wortelopdruk nemen de hobbels toe en het midden van het fietspad is verzakt door zwaar verkeer. Bij werkzaamheden aan een gasleiding hebben er zware vrachtauto’s over het pad gereden. Doordat niemand zich verantwoordelijk voelt is de aannemer niet aansprakelijk gesteld voor de schade aan het pad. Ook ontbreken borden ‘fietspad’, en een wrakkig paaltje aan de zuidzijde houdt autoverkeer niet tegen: je rijdt er zo langs.”
Oproep aan college Nieuwegein: neem fietspad in beheer
Fietsersbond Nieuwegein wil dat er een einde komt aan de impasse en roept het college van Nieuwegein per brief op om in actie te komen: “Gemeente Nieuwegein, neem met spoed dit fietspad in beheer en maak goede afspraken met de Staat, gemeente Utrecht en Ballast Nedam. Voer het noodzakelijke achterstallig onderhoud uit, te beginnen met het plaatsen van borden aan weerszijden en het recht leggen en vervangen van tegels. Op termijn is groot onderhoud nodig. We vragen daarom aan de provincie Utrecht om dit fietspad in het regionale fietsnetwerk op te nemen en om financiële middelen voor groot onderhoud ter beschikking te stellen. Een afschrift van deze brief gaat daarom ook naar gedeputeerde André van Schie.”