Fietsersbond: ‘Maak 30 km/u de standaard binnen de bebouwde kom’

Wat als 30 km/u de nieuwe maximumsnelheid wordt binnen de bebouwde kom? Dat zorgt voor minder verkeersslachtoffers, meer rust op straat en veel fijner fietsen. Op donderdag 17 april 2025 start de Fietsersbond een landelijke campagne om dat voor elkaar te krijgen – met een publieksactie op een gevaarlijk kruispunt in Nieuwegein.

Kruising Mendes da Costalaan Richterslaan

Kruising Mendes da Costalaan Richterslaan

Tussen 08.00 uur en 09.00 uur delen de vrijwilligers van de Fietsersbond op het kruispunt Richterslaan / Mendes da Costalaan in de wijk Juphaas/Wijkersloot in  Nieuwegein fruit en krentenbollen uit aan fietsers en voetgangers. Ook vragen zij hen om de petitie te ondertekenen: maak 30 km/u de standaard maximumsnelheid binnen de bebouwde kom.

Tegelijkertijd publiceert het CBS de nieuwste cijfers over het aantal verkeersdoden in 2024, die elk jaar opnieuw onderstrepen waarom deze actie zo dringend nodig is.

Eerder schreef de redactie van pen.nl al
Zo een 45 jaar geleden misschien iets minder druk maar, druk genoeg om het verkeer te regelen met een van de modernste machines op dit kruispunt. Martin Reijmerink ging Toen al eens op dezelfde plek kijken en maakte een zelfde foto voor de rubriek ‘Toen en Nu’ dit aan de hand van een foto die de redactie toegestuurd kreeg.

Waarom 30 km/u?
Momenteel is 50 km/u de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Steeds meer gemeenten overwegen om deze snelheid terug te brengen naar 30 km/u. Nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Decisio toont aan dat het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 km/u in heel Nederland (door simpelweg de verkeersborden aan te passen) veel verkeersdoden en ernstige ongelukken per jaar kan voorkomen. Bovendien levert een standaard van 30 km/u minder schadelijke uitstoot op, vermindert de geluidsoverlast én wordt de straat aantrekkelijker voor fietsers.

Met het aanpassen van de norm worden gemeenten gestimuleerd de snelheidsverlaging op grote schaal door te voeren. Ross Goorden, beleidsadviseur bij de Fietsersbond: ‘Een lagere snelheid zorgt voor meer veiligheid voor fietsers en voetgangers. Tegelijk creëert het een prettigere leefomgeving voor alle weggebruikers en bewoners.’

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!Reactie annuleren

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk


1
WhatsApp de redactie met nieuws en beelden
Mobiele versie afsluiten