D66 wil einde aan ongewenste reclamefolders

Wat D66 Nieuwegein betreft kunnen de huidige nee/nee en ja/nee-sticker in de prullenbak. De eerste resultaten uit de gemeente Amsterdam tonen aan dat de ja/ja-sticker leidt tot veel minder papierverbruik.

Dinsdag 24 september jl. heeft het gerechtshof in Amsterdam geoordeeld dat gemeenten bevoegd zijn om een ja/ja-sticker in te voeren. Een gemiddeld huishouden krijgt jaarlijks enkele tientallen kilo’s reclamefolders door de brievenbus. Folders die voor een deel ongelezen in de papiercontainer belanden.

Van steeds meer winkels zijn reclamefolders tegenwoordig digitaal te raadplegen, via een app, website of email. De noodzaak om reclame op papier te verspreiden wordt dan ook steeds minder. Om verspilling van papier en energie tegen te gaan, hebben meerdere gemeenten, waaronder Amsterdam, Utrecht, Haarlem en Nijmegen, het folderbeleid herzien. In de gemeente Amsterdam bespaart een huishouden sinds de invoering van de ja/jasticker 33 kilo papier per jaar.

Nu krijgt iedereen reclamefolders in de brievenbus, tenzij er een nee/nee of nee/ja sticker op of bij de brievenbus is geplakt. De eerder genoemde gemeenten keren dit uitgangspunt om, zodat alleen huishoudens die specifiek aangeven wel reclame te willen ontvangen -door een ja/ja-sticker op de brievenbus te plakken- nog reclamefolders in de brievenbus krijgen.

D66 ziet in de ja/ja-sticker een interessante maatregel die kan bijdragen aan het duurzamer maken van de gemeente Nieuwegein. In een brief ex Art. 42 heeft de D66 gevraagd of het college van B & W bereid is om bovenstaande duurzame keuze te maken en de ja/ja-sticker ook in Nieuwegein in te voeren. ‘Als een grote stad als Nieuwegein deze stap neemt, kunnen tienduizenden kilo’s papier per jaar worden bespaard’ aldus fractievoorzitter Tom Verhoeven van de D66 in Nieuwegein.

Ja/Ja-stickers
Uit onderzoek van Onderzoek, Informatie en Statistiek (OIS) blijkt dat op 19 procent van de brievenbussen een ja/ja sticker is geplakt. Voor de invoering van de ja/ja sticker op 1 januari 2018 werd reclamedrukwerk bezorgd in 49 procent van de brievenbussen. Sinds de invoering van de sticker is dat teruggelopen tot 30 procent.

8 gedachten over “D66 wil einde aan ongewenste reclamefolders

  1. Persoonlijk zie ik het nut niet van zo’n ja sticker.
    Een nee sticker is toch al voldoende?

    • Die nieuwe Ja Ja zal de derde zijn. De eerste zijn Nee Nee en Nee Ja. Sommige van de nee-zeggers willen toch wel de Molenkruier in de bus.

  2. De molenkruier wil ik niet missen,alleen die krijgen wij al een tijdje niet meer.
    Vorig jaar kregen we 2 pakken folders ,ook dat is al gehalveerd.
    Dus de mensen moeten niet zeuren over die kilo’s reclame.
    Dan nemen ze maar een nee sticker.

    • “Dan nemen ze maar een nee sticker.”

      De brievenbus is voor brieven, dat zit ook in de naam. Waarom moet ik actie ondernemen om te voorkomen dat er allemaal rotzooi doorheen gegooid wordt? Dat is de omgekeerde wereld.
      Als je die troep WEL wilt plak je gewoon een (ja/ja) sticker, hoe moeilijk is dat?

  3. Maar als je het niet wil ,plak je een nee sticker.
    Hoe moeilijk is dat dan?
    En die zij allang verkrijgbaar.

  4. Ik wil wel alle reclame in de bus.
    Mijn buren niet,die hebben al een sticker nee/ja.
    Waarom moet ik nu een ja sticker plakken?
    Ik krijg nu de reclame, waarom moet ik dan alsnog een sticker plakken?

Reacties zijn gesloten.