Het waterstoftankstation van Greenpoint en Hysolar in Nieuwegein heeft binnen een jaar tijd de mijlpaal van 5.000 tankbeurten behaald. Dat is ten opzichte van het aantal tankbeurten bij een benzinestation niet veel, geven de partijen toe. “Maar voor een waterstoftankstation is het dat wel; een mooie mijlpaal die perspectief biedt voor de toekomst.”
Volgens Van Kessel, waar Greenpoint onderdeel van is, toont de mijlpaal aan dat de waterstofmobiliteit groeit en dat steeds meer weggebruikers de brandstof zien als alternatief voor elektrisch rijden. Steeds meer waterstofrijders vinden dan ook hun weg naar het waterstoftankstation op de hoek van Aannemingsbedrijf Jos Scholman.
60 procent andere klanten
Het tankstation is een samenwerking tussen Jos Scholman, Allied Waters, Van Kessel/Greenpoint en Scholt Energy. De eerste tankende voertuigen waren voornamelijk van deze bedrijven, maar wat opvalt, is dat steeds meer andere gebruikers nu ook tanken bij het station in Nieuwegein, aldus Van Kessel.
Volgens de accountmanager energietransitie van Greenpoint/Van Kessel komt inmiddels 60 procent van de tankbeurten door andere klanten. “Dat zien we ook aan de betaalmiddelen die gebruikt worden, zoals de Multitankcard en Travelcard. Steeds meer andere bedrijven stappen dus mee in de transitie naar emissieloos rijden en vinden de weg naar ons tankstation. Dat is veelbelovend”, zegt Perry Wens.
Tankstation verder ontwikkelen
De opening van het station vond in juli 2021 plaats. In de toekomst willen de partijen achter het station verder gaan met de ontwikkeling ervan. De volgende stap wordt de lokale productie van groene waterstof. Momenteel wordt de waterstof nog aangevoerd met een tankwagen, maar het plan is om de brandstof ter plaatse te gaan produceren.
“In 2023 wordt een elektrolyzer gebouwd die groene waterstof produceert met elektriciteit van het nabijgelegen zonnepark, dat een vermogen van 9 megawattpiek heeft. Een elektrolyzer heeft een vermogen van 2MW en kan jaarlijks 250 ton waterstof produceren; voldoende voor duizend personenauto’s of vijftig OV-bussen. Met tubetrailers kan de groene waterstof ook vervoerd worden naar andere tankstations”, aldus Wens. “Hoe mooi zou dat zijn: van zon tot in de tank?”
Met dank aan Nico Schinkelshoek van TankPro