Tijdens de verhuizing van het kantoor van een afdeling van de gemeente Nieuwegein zijn vijf notitieblokken met persoonsgegevens zoekgeraakt. Er stonden gevoelige gegevens in van 417 inwoners, die in de afgelopen 2,5 jaar contact hebben gehad met de afdeling Geynwijs.
Geynwijs is de afdeling waar inwoners worden ondersteund in het kader van Wmo-aanvragen, zoals hulp in de huishouding of voorzieningen als een scootmobiel. De notitieblokken zijn kwijtgeraakt toen Geynwijs verhuisde van de Ratelaar naar het Stadshuis.
De notitieblokken bevatten mogelijk namen, adressen, telefoonnummers en informatie over de woonsituatie en medische situatie van betrokken inwoners. De gemeente heeft melding gemaakt van dit mogelijke datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens en heeft getroffen inwoners op de hoogte gesteld.
Alle spullen van het kantoor werden eind december 2024 van het kantoor in bakken verpakt en voorzien van stickers voor de verhuizing. Toch is één bak met onder andere de notitieblokken niet goed meegekomen. Het vermoeden bestaat dat deze bak per ongeluk als oud papier is vernietigd, maar dit kan niet met zekerheid worden bevestigd.
Ondanks dat geen BSN-nummers of geboortedata in de notitieblokken stonden, bestaat het risico dat iemand met toegang tot deze gegevens inwoners onterecht kan benaderen of hun gegevens misbruikt. Daarom is aan betrokkenen geadviseerd om alert te zijn op onbekende telefoontjes of onverwachte bezoekers. Medewerkers van de gemeente of Geynwijs zullen zich altijd kunnen legitimeren met een medewerkerspasje.
De gemeente en Geynwijs betreuren het incident en ondernemen stappen om herhaling te voorkomen. Ook is een speciaal telefoonnummer en e-mailadres beschikbaar gesteld voor vragen en ondersteuning.